نام کتاب : يس اسماى حسناى الهى نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 321
است.
در اين حديث وضو به نور تشبيه شده است.
در آيهى بالا واژهى «مكنون» به معناى چيز محفوظ و پوشيدهشده بكار
رفته است؛ مثل اين كه كتابى را در صندوقچهاى در بسته گذاشته باشند.
مقصود از آيه اين است كه انسان بايد به دنبال كسب آن نورانيّت قلبى
باشد.
وقتى قلب نورانى شد، ساير مراتب نورانيّت قلب هم به وجود مىآيد تا
اينكه انسان به آن مكنون و امرِ حفظشده دست يابد.
/ ب
ويرانى هفت شهر قوم لوط
يكى از راههاى شناخت شيطان، مطالعه سرنوشت پيروان شيطان است؛ يعنى
به سرگذشت كسانى كه دنبالهرو شيطان بودهاند، نگاه كرده و از آن عبرت گرفته و
كارهاى بد آنها را ردّ كنيم.
در روايات براى بيان بدى يك عمل گفتهاند كه آن كار، از كارهاى قوم
لوط بوده است. اين بدان دليل بوده كه قوم لوط سرگذشتى عبرتآموز دارند. بعد از
كارهاى زشتى كه آن قوم انجام دادند، قهر و غضب خداوند شامل آنها شد؛ بهگونهاى
كه هفت شهر آنها را ويران كرده و تمام آنها را از بين برد و براى ابد جزو نفرين
شدگان تاريخ قرارشان داد. ديدن و شنيدن سرگذشت اين گونه انسانها-/ كه پيروان
شيطان بودهاند-/ ما را در شناخت شيطان كمك مىكند.
شيطان؛ مجسّمهى تمام بدىها
بر اساس فرمودهى خداوند متعال، شيطان مجسّمهى كامل گناهانى چون
كبر، حسد، فساد و ... مىباشد. با دقّت در آيات قرآن به اين نكته خواهيم رسيد كه
ريشهى تمام فسادها و انحرافها به شيطان برمىگردد. فهم اين نكته يكى ديگر از
راههاى شناسايى شيطان است؛ اما برخى كه شناختى از
نام کتاب : يس اسماى حسناى الهى نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 321