نام کتاب : يس اسماى حسناى الهى نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 177
مهمترين ذكر
شايد «سبحان اللَّه» مهمترين ذكر باشد. «اللَّه اكبر» هم تنزيه است.
در روايات آمده است: «اللَّهُ اكْبَر» يعنى اللَّهُ
اكْبَرُ مِنْ انْ يُوصَفَ.[1]
يعنى دنبال اين نباشيد كه صفتى را براى خدا، از اوصاف مخلوقات در نظر
بگيريد. لا الهَ الَّا اللَّه هم تنزيه است. سبحان اللَّه
هم اصل تنزيه است و احتمالًا در روايات داشته باشيم كه «الحمد للَّه» نيز تنزيه
است.
اگر بتوانيم اين «غيرها»، «مخلوقها» و «شبيهها» را از ذهنمان بيرون
كنيم، نورانيّتى برايمان پيدا مىشود. امّا اگر بخواهيم خدا را از راه مخلوق و
تشبيه به مخلوق پيدا كنيم، خدا پيدا نمىشود؛ بلكه به مخلوق مىرسيم.
حضرت صادق عليه السلام فرمودند:
«هر چه در ذهن خود توهّم كردهاى و خيال مىكنى خداست، مخلوقى است
كه به خودت باز مىگردد.»[2]
يعنى منشأ آن وجود، خود انسان و تراوشات ذهنى اوست و خداوند چيز
ديگرى است. همين كه بگوييم: چيز ديگرى است؛ بگوييم: خداوند سبّوح است، قدّوس و
منزّه است، به خدا نزديك مىشويم. راه خداشناسى اين است.
«وَ مِنْ انْفُسِهِم».
و از خودشان.
معناى ديگرى هم مىتوانيم براى اين قسمت از آيهى كريمه در نظر
بگيريم كه مفسّرين هم به آن اشاره كردهاند و آن زوجيّتى است كه بين دو
[1] -/ مستدرك الوسائل، ج 5 ص 328 عن ابى عبدالله عليه السلام.
[2] -/ الكافى، ج 1، ص 84، باب اطلاق القول بأنه شيىء، ح 6: «كلُّ
موهومٍ بالحواسِ مُدْرَكٍ به، تحدُّه الحواسُّ وتمثِّله فهو مخلوق.»
نام کتاب : يس اسماى حسناى الهى نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 177