نام کتاب : يس اسماى حسناى الهى نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 128
رعيّتى را تغيير دهيد. اللَّه را صدرنشين كنيد و «مِنْ دون اللَّه»
را كنار بگذاريد.
اطاعتِ يك فرد، عبادتِ اوست
ما واقعاً حقيقت توحيد را بايد از اهلبيت عليهم السلام ياد بگيريم.
توحيد را از حضرت صادق و حضرت باقر عليهما السلام فرا بگيريم. توحيد اين نيست كه
آدم خيال كند كه ما به محض اين كه بگوييم: «ما خدا را مىپرستيم»، موحّد شدهايم.
يا اگر بتى در خانهمان نباشد، مشرك نيستيم. شرك و توحيد درجات و مراتب بسيار دارد،
امام باقر عليه السلام مىفرمايد:
هر كس به سخنورى گوش كند، او را عبادت كرده است: اگر او از سوى خدا
سخن بگويد، خدا را عبادت كرده و اگر او از سوى شيطان سخن بگويد، شيطان را عبادت
كرده است.
امام جعفر صادق عليه السلام در بارهى آيهى
«اتَّخَذُوا احْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ ارْباباً مِنْ دوُنِاللَّهِ»[2] (علماى يهودى و نصرانى را خدايانى بىاجازهى خداوند قرار داده
بودند) مىفرمايد:
(أما واللّه ما دعوهم الى عبادة أنفسهم، و لو دعوهم ما أجابوهم،
ولكن أحلوا لهم حراماً وحرموا عليهم حلالًا فعبدوهم من حيث لايشعرون)[3].
قسم به خدا! آنها قوم خود را براى پرستش خود دعوت نكردند. اگر هم
از آنها مىخواستند، آنها انجام نمىدادند؛ ولى آنها حلالى را براى آنها حرام
و حرامى را حلال كردند و آنها هم اطاعت كردند و ناخودآگاه آنها را عبادت كردند.
عبادت به اين معنا نيست كه انسان براى ديگرى سجود كند. اطاعتِ يك
فرد، عبادتِ اوست و اطاعتِ من دوناللَّه شرك است.