آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ
آيا اكنون؟ و تو پيش از اين عصيان مىكردى و از مفسدان بودى.» يعنى آيا پس از
مشاهده عذاب؟ و حال آن كه پيش از اين در زمين فساد مىكردى.
[92] امواج دريا فرعون را بلعيد ولى پس از اندكى جسدش را به ساحل
افكند تا عبرت آيندگان باشد و بدانند كه عاقبت طغيان چه خواهد بود. كسى كه مدعى
بود كه خداى بزرگ بنى اسراييل است به چه روزگارى افتاده است.
هنوز هم در موزههاى مصر اجساد موميايى شده بعضى از فرعونان در معرض
ديد مردم است.
فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ
آيَةً وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ
امروز جسم تو را به بلندى مىافكنيم تا براى آنان كه پس از تو مىمانند عبرت باشى
و حال آن كه بسيارى از مردم از آيات ما غافلاند.»
اختلاف پس از علم
[93] بدين گونه گروه مؤمنان به رسالت كه توكل كنندگان به خدا و
معارضان سلطه جاهلى بودند به اذن خدا پيروز شدند. پيروزى اينان به مكر و ستم نبود،
بلكه به عمل صالح بود.
وَ لَقَدْ بَوَّأْنا بَنِي إِسْرائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ
هر آينه بنى اسراييل را در مكانى نيكو جاى داديم.» و در اين مكان كه به صدق بنا
شده مكان و مكانت يافتند.
وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ فَمَا اخْتَلَفُوا حَتَّى
جاءَهُمُ الْعِلْمُ و از طيبات روزيشان داديم. تا آن هنگام كه صاحب
دانش نشده بودند اختلافى نداشتند.» اين اختلاف به سبب امر نبوت نبود بلكه به سبب
هوا و هوسهاى آنها بود و پس از زمانى بود/ 449 كه راهشان به نور هدايت روشن شده
بود.