نبرد آماده مىكنند و چون چنين كنند دشمن بيمناك خواهد شد و خيال
تجاوز از سر بيرون خواهد كرد و مسلمانان در سايه قدرت و سلطه خويش در امنيت خواهند
زيست.
موضوع مقام نبوت در برابر تخلف كنندگان از جنگ
[83] بعضى از منافقان مىخواهند به دامن اسلام باز گردند اما نه
براى آن كه مسلمانانى مجاهد كه خدا به آنان عنايت كرده است بهره جويند و چون از
نظر مادى قدرت و نفوذى حاصل كردند اين بار به نام دين و در پناه دين خود را بر
آنان تحميل كنند. آن سان كه بنى اميه كردند و تاريخ اسلامى اين گواه است. ولى خدا
پيامبر را از اين توطئه آگاه مىكند. زيرا فلسفه جهاد در اسلام اين است تودههاى
ناآگاه را از شر اين جماعت طفيلى سودپرست برهاند پس بر رهبرى اسلام واجب است كه
نگذارد اين گروه در صحنه سياست خودنمايى كنند. اين است كه مىفرمايد
فَإِنْ رَجَعَكَ اللَّهُ إِلى طائِفَةٍ مِنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوكَ
لِلْخُرُوجِ فَقُلْ لَنْ تَخْرُجُوا مَعِيَ أَبَداً وَ لَنْ تُقاتِلُوا مَعِيَ
عَدُوًّا إِنَّكُمْ رَضِيتُمْ بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُوا مَعَ
الْخالِفِينَ اگر خدا تو را از جنگ باز گردانيد و با گروهى از ايشان ديدار كردى و
از تو خواستند كه براى جنگ ديگر بيرون آيند بگو: شما هرگز با من به جنگ بيرون
نخواهيد شد و همراه من با هيچ دشمنى نبرد نخواهيد كرد، زيرا شما از نخست به نشستن
در خانه خشنود بودهايد. پس اكنون هم با آنان كه از فرمان تخلف كردهاند در خانه
بمانيد.»/ 239 مهم موضعگيريهاى نخستين آنان در ايام سختى و جنگ است. پس اكنون زمان
صلح و آرامش است چنين ادعايى از آنان پذيرفتنى نخواهد بود به عبارت ديگر يقينا اگر
جنگ ديگرى ميان مسلمانان و كافران درگير شود باز هم منافقان همانها خواهند بود كه
پيش از اين بوده اند.