وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها و كارگزاران
جمعآورى آن.» يعنى كسانى كه براى گرفتن زكات به ميان مردم مىروند.
وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ و نيز براى
به دست آوردن دل مخالفان.» از سپاهيان كه هنوز براى شركت در لشكر اسلام انگيزه
ايمانى ندارند.
اينان غالبا مردانى خارج از دين اسلام هستند.
وَ فِي الرِّقابِ و آزاد كردن بندگان.» بيت المال بر
صاحبان آنها مالى مىپردازد تا آزادى آنان را باز گرداند.
اينان غالبا در جنگ اسير شدهاند.
وَ الْغارِمِينَ و قرض داران.» يعنى كسانى كه قادر به
پرداخت قروض خود نيستند.
وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ و در راه خدا.» يعنى در هر
مصلحتى كه خدا به آن فرمان داده، چون ساختن پلها و كشيدن راهها و/ 206 ساختن آب
انبارها و خدمات بهداشتى و امثال آنها.
وَ ابْنِ السَّبِيلِ و مسافران نيازمند.» و آن
مسافرى است كه دستش از خانه و كاشانه خود خالى شده و اكنون راهتوشهاش به پايان
رسيده است. از صدقات مالى به او مىپردازند تا خود را به خانه خويش رساند.
فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
و آن فريضهاى است از جانب خدا و خدا دانا و حكيم است.» در اين آيه معين شده كه
صدقات بايد در چه مواردى مصرف شود. اين امر اميد منافقين طفيلى صفت و صاحبان
امتيازات را قطع مىكند كه دندان طمع بركشند و به حق خود راضى باشند. در اين باب
به روش على (ع) توجه مىكنيم و رفتارى كه با برادرش عقيل داشت.
در ايامى كه على (ع) مقام خلافت ظاهرى داشت عقيل نزد او آمد و از فقر
و بينوايى شكايت كرد. عقيل نابينا شده بود. على قطعه آهنى در آتش بگداخت و