[43] از فوائد جهاد و انجام دادن كارهاى دشوارى كه خدا بر مؤمنان
مقرر داشته است، تن پروران و رفاه جويان جامعه خود را محروم مىدارند، زيرا طمع
آنها در جاه و مال است. البته فعاليت آنان در ميان جامعه الهى به سبب پاشيدن بذر
تنبلى و تن پرورى در ميان مردم موجب تضعيف دستگاه رهبرى مىشود و ديگر نمىتواند
حكمى صادر كند و دستورى بدهد زيرا به اجراى آن اعتماد ندارد./ 182 و هر گاه اين
گونه عناصر مقامات دولتى را اشغال كنند مانع از رشد و ترقى جامعه مىگردند و هر
كار مهمى كه پيش آيد اينان به گونهاى سعى مىكنند در آن شركت نكنند. بويژه چون
جهاد پيش مىآمد اينان نزد رسول اللَّه (ص) مىآمدند و از او اجازه مىخواستند كه
در شهر بمانند و با لشكر همراه نشوند از اين رو است كه مىفرمايد
عَفَا اللَّهُ عَنْكَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ
لَكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ تَعْلَمَ الْكاذِبِينَ خدايت عفو
كند، چرا به آنان إذن ماندن دادى؟ مىبايست آنها كه راست مىگفتند آشكار شوند و تو
دروغگويان را بشناسى.» [44] زيرا مؤمنان واقعى در هيچ شرايطى جهاد را ترك نمىكنند
پس آنان كه به بهانه اجازت از پيامبر از جنگ تن زدهاند منافقاناند.
لا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ
الْآخِرِ أَنْ يُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ
بِالْمُتَّقِينَ آنان كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند هرگز
براى جهاد كردن با مال و جانشان از تو رخصت نمىخواهند و خدا پرهيزگاران را
مىشناسد.» يعنى آنان كه از خدا مىترسند و جز در مواقعى كه عذر حقيقى و موجه
داشته باشند از جهاد سر بر نمىتابند.
[45] إِنَّما يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لا
يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ارْتابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي
رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ كسانى كه به خدا و روز قيامت ايمان
ندارند و دلهايشان را شك فرا گرفته است و اين شك آنان را به ترديد افكنده است از
تو