آنچه قرآن اثبات كرده است». [3]
هر خويشاوندى و دوستى بايد در چارچوب ارزشهاى اسلامى باشد اگر چنين نباشد نمىتوان
گفت كه مسلمان انتساب به اسلام را امرى جدى گرفته است.
وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
هر كس از شما دوستشان بدارد پس آنها از ستمكارانند.» [24] تنها انتساب خانوادگى
مانع انتساب صحيح به دين خدا نيست بلكه هر گونه ارتباط و انتسابى كه ميان مسلمان و
عقيده اسلامى او مانع ايجاد كند، مردود است.
قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ
أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ
تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ
رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا بگو اگر
پدرانتان و فرزندانتان و برادرانتان و زنانتان و خويشاوندانتان و اموالى كه
اندوختهايد و تجارتى كه از كساد آن بيم داريد و خانههايى كه بدان دلخوش هستيد،
براى شما از خدا و پيامبرش و جهاد كردن در راه او دوست داشتنىتر است پس منتظر
باشيد.» منتظر باشيد، زيرا چنين جامعهاى كه چنين تسليم خواهشهاى نفسانى خود مىشود
هرگز يك جامعه اسلامى نيست./ 146 پس زودا كه به مصيبتى گرفتار آيد.
حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ تا خدا
فرمان خويش بياورد.» گاه اين مصيبت در اختلافات داخلى است و كشاكشهاى احزاب و
گروهها كه موجب از هم گسيختن يكپارچگى سياسى مىشود يا برخى گرايشهاى افراطى ولى
قلابى ملىگرايانه كه اساس يك ملت را متزلزل مىسازد.
/ 147 امروزه امت اسلامى به هفتاد و پنج كشور بزرگ و كوچك تقسيم شده
و هر يك ارتش و فرهنگى دارد، با خواستهايى ديگر. اين وضع سبب تجزيه امت