موضوعى معين مىخواهند و مىپرسند كه چرا رسول اللَّه اين آيه را از
ميان ديگر آيات برنگزيده است. در حالى رسول خود اين يا آن آيه را اختيار نمىكند،
بلكه خداست كه اين يا آن آيه را به او وحى مىكند.
بر انسان است كه به آيات قرآن گوش فرا دهد، و چون قرآن خوانده مىشود
ساكت و خاموش بنشيند و خدا را از روى تضرع و بيم ياد كند تا ايمان در اعماق روحش
جاى گيرد. نه غفلت ورزد نه از پرستش حق سرباز زند، بلكه خدا را تسبيح گويد و براى
او به سجده افتد.
ابعاد زندگانى اجتماعى
[199] اين رسالت اسلام چيست كه اگر جامعه از آن متابعت كند به اهداف
خود مىرسد و آن آرامشى را كه خواستار آن است به دست خواهد آورد؟
در آيه به طور خلاصه به اين پرسش پاسخ داده شده
اولا: عفو پيشه كردن.
ثانيا: امر به معروف. يعنى مردم را به چيزى دعوت كردن كه فطرت انسانى
آن را مىپذيرد و از آن پيروى مىكند. زيرا اسلام دين و جدان پاك و عقل روشن و دور
از هوى و هوس است.
ثالثا: اعراض از جاهلين. و متابعت نكردن از آنان و هم سخن نشدن با
آنان.
خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ
الْجاهِلِينَ- عفو را پيشه كن و به نيكى فرمان ده و از جاهلان اعراض كن.» ادوار
سه گانه زندگى اجتماعى را در سه بعد خلاصه مىكند: بعد اقتصادى/ 526 بعد قانونى و
بعد اخلاقى.
در بعد اقتصادى بايد اموال اضافى را كه شخص به آنها احتياج ندارد،
گرفت و به خدمت اجتماع درآورد.
در بعد قانونى واجب است تنظيم حيات اجتماعى بر وفق آنچه عقل سليم