در سياق قصه موسى قرآن حكمت آموز به رسالت حضرت محمد بن عبد اللَّه
(ص) اشارتى دارد تا زمان حال را به گذشته ربط دهد و از حقايق تاريخى درسى ديگر
بياورد حكيمانه و يهود را به پيروى دين جديد ترغيب كند. روش قرآن در استدلال روشى
فطرى است يعنى از نزديكترين راهها به دلها و وجدانها، بهره مىجويد. در اينجا نيز
سخن از اين است كه اين دين جديد هم به همان ارزشهايى كه در دين موسى هست ارج
مىنهد، افزون بر اين در تورات و انجيل كه در نزد آنهاست از اين دين خبر داده، پس
ديگر انكار را چه معنى است.
در اين آيين هم چون ديگر آيينهاى الهى امر به كارهاى نيك مىكند و
نهى از اعمال ناپسند. طيبات را حلال كرده و خبايث را حرام و هدف آن برداشتن بار