قدر او را مىدانند و از مقام او در هراسند، چه خواهد بود.
شرح آيات
[37- 38] انسان ممكن است در دنيا آلاء پروردگار، يعنى نعمتها و آيات
او را تكذيب كند يا از عملى كردن حق بگريزد، و براى اين كار به تراشيدن بهانههاى
واهى متوسل شود، چه خدا در دنيا به او مهلت داده/ 334 و مختارش كرده است كه هر چه
مىخواهد بكند، اما در آخرت كه حكم به صورت خالص به دست خدا است، انسان چارهاى جز
تسليم شدن به حق ندارد، و خداوند متعال گفته است
وَ يَوْمَ تَشَقَّقُ السَّماءُ بِالْغَمامِ وَ نُزِّلَ
الْمَلائِكَةُ تَنْزِيلًا* الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمنِ وَ كانَ
يَوْماً عَلَى الْكافِرِينَ عَسِيراً «و روزى كه آسمان با ابر
بشكافد و فرشتگان فرود آيند چنان كه بايد و شايد* پادشاهى حقيقى در آن روز مخصوص
خداى بخشنده و مهربان (رحمن) است و آن روز براى كافران روزى سخت است».
[73] پس منظره قيامت با تحوّلات جهانى هولناك آن انسان را از هر لباس
پوشاننده شخصيت فقير و نيازمند او برهنه مىكند.
آسمانى كه همچون سقفى بزرگ مردمان را حفظ مىكند و بر آنان سايه
مىافكند، در روز قيامت به هم پيوستگى خود را از دست مىدهد، و رنگ آن از كبودى به
سرخى مبدل مىشود و از اين لحاظ به گل سرخى همانند مىشود
وَ انْشَقَّتِ السَّماءُ فَهِيَ يَوْمَئِذٍ واهِيَةٌ
«و آسمان شكافت و در آن روز سست شد»، [74]
و سپس مىگدازد و روان مىشود يَوْمَ تَكُونُ السَّماءُ
كَالْمُهْلِ «روزى كه آسمان همچون روغن گداخته شود»، [75]
و به صورت دهان درآيد، و آن چيزى است كه از گل سرخ پس از جوشاندن و فشار دادن آن
به دست مىآيد و گلاب نام دارد.
فَإِذَا انْشَقَّتِ السَّماءُ فَكانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهانِ
«پس چون آسمان شكافت