محسوب مىشود، تا هماهنگى با سياق سوره داشته باشد كه هدف آن بيان
تجلّيات رحمت خدا (اسم الرحمن) در زندگى است، بدان سبب كه زيور و آرايش منتها درجه
نعمت است.
يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ
«بيرون مىآيد از آنها مرواريد و مرجان.» خدا تنها نيازمنديهاى ضرورى ما را در
درياها قرار نداده، بلكه چيزهاى كمالى و تجملى نيز در آن پديد آورده است
وَ هُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِيًّا، وَ
تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَها، وَ تَرَى الْفُلْكَ مَواخِرَ
فِيهِ، وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
«و او است آن كه در اختيار شما قرار داد دريا را تا از آن گوشت تازه بخوريد، و از
آن زيورى براى لباس و پوشيدن خود استخراج كنيد، و در آن كشتيها را مىبينى كه آب
را مىشكافند (و پيش مىروند)، و تا از فضلش جستجو كنيد و باشد كه سپاس گزاريد»،
[32] و قرآن با اين آيه از سوره الرحمن پندارهاى قديمى را از ميان برد كه
مىگفتند از آب رودخانهها مرواريد و مرجان به دست نمىآيد، و علم نوين خلاف آن را
به اثبات رسانيد، و بدين گونه كتاب خدا بر تمدن بشرى پيشى خود را نشان مىدهد.
شايد در آيه اشارهاى به آن باشد كه استخراج زيور و آراستن خود به آن
مباح است، مگر خداوند سبحانه و تعالى نگفته است قُلْ مَنْ
حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ
الرِّزْقِ، قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا ... و نيز گفت
خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ.
[23- 25] اين بود نمونهاى از نعمتهاى خدا كه براى انسان، هر وقت كه
بر كشتى در دريا سوار مىشد، يا در اعماق آن فرو مىرفت، و نيز در آن هنگام كه به
آفاق آفرينش نظر مىانداخت و خورشيد و ماه و ستارگان و زمين و درياها و رودخانهها
را مشاهده مىكرد، و سپس به تجسس در ژرفناى نفس خويش و بعدها و