/ 301 1- عمران از ابو جعفر (ع) و ابو عبد اللَّه (الصادق) (عليهما
السلام) روايت كرده است كه پس از پرسش از آنان درباره
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ، گفتند
«خداوند تبارك و تعالى احد (يگانه) و صمد است، و صمد به چيزى گفته
مىشود كه جوف ندارد، پس روح آفريدهاى از آفريدگان او است كه بصيرت و نيرو و
تأييد دارد و آن را در قلبهاى مؤمنان و فرستادگان قرار مىدهد».
2- و ابو بصير از يكى از دو امام باقر يا صادق (ع) پرسيد كه مقصود از
روح در وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ
رَبِّي چيست؟
گفت: «آنچه در جنبندگان و مردمان است»، گفتم كه: آن چيست؟
گفت كه: «آن از ملكوت و از قدرت است».
3- ابو بصير نيز نقل مىكند: از امام جعفر صادق (ع) پيرامون اين آيه
سؤال كردم كه يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي.
فرمود: «آفريدهاى است بزرگتر از جبرييل و ميكاييل كه با رسول اللَّه بوده و او با
ائمه و او از ملكوت است». [26] بدين گونه
مىفهميم كه روح از ملكوت (مملكت و سلطنت آسمانى) است، خواه آن باشد كه رسول را
تأييد مىكند، يا آن كه به وسيله آن خدا انسان و زندگان را زنده نگاه مىدارد، و
خدا آن را به هر اندازه كه بخواهد و به هر كس كه بخواهد عطا مىكند، و او از حقيقت
آن آگاه است و به همين سبب گفته است
وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا-
و جز اندكى علم به شما داده نشده است.» [86] وَ لَئِنْ
شِئْنا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ ثُمَّ لا تَجِدُ لَكَ بِهِ
عَلَيْنا وَكِيلًا- و اگر بخواهيم، آنچه را كه به تو وحى كرديم از
تو باز پس گيريم، و سپس كسى را نخواهى يافت كه به وكالت از تو به نزد ما بيايد.»
قرآن ساخته رسول خدا نيست و نه بشرى، بلكه به تو به ميانجيگرى روح