responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 6  صفحه : 265

شيطان دست يافتن به اين مقاصدى باشد كه خدا از آنها ياد كرد، خداوند تبارك و تعالى انسان را از چنگال شيطان خلاص مى‌كند و به او در تسخير طبيعت مدد مى‌رساند، به همان گونه كه كشتيها را به خاطر مصالح بشر در دريا به حركت مى‌اندازد.

إزجاء به معنى راندن و به حركت واداشتن است، و جز با آفريده شدن عوامل مؤثرى كه مساعد و مناسب با اين ازجاء باشد، خواه بادى كه آبها را به حركت درمى‌آورد و توليد امواج مى‌كند، يا به سبب ماهى كه عامل ايجاد كشند (جزر و مد) است، يا با آفريدن عواملى كه به حركت درآوردن كشتيها بر روى سطح آب كمك مى‌كند.

لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ كانَ بِكُمْ رَحِيماً- تا خواستار فضل و بخشش او شويد، كه او نسبت به شما رحيم و مهربان است.»/ 268 پيوسته كشتيها بهترين وسيله براى بازرگانى بوده است، و نقل و انتقال فضل و بخشش خداى تجسم‌يافته در كالاهاى گوناگون از سرزمينى به سرزمين ديگر است، و با وجود پيشرفت وسايل نقل در خشكى همچون هواپيماها و اوتوموبيلها و قطارها، هنوز هم انتقال اين كالاها به توسط كشتى بر نسبتى است كه با نقل به وسيله ديگر آلات نقاله قابل مقايسه نيست، و علاوه بر اين درياها پيوسته برترين و بزرگترين منبع خوراك پاكيزه بشر بوده است.

روش قرآن حكيم متكى بر رساندن حقيقت به ژرفناى انديشه است، و عمق قلب، تا حجابهايى را كه ميان آن و آنها قرار گرفته است بردارد و شخص به ذات خود حقايقى را مشاهده كند. و علم حق است كه عبارت از كشف و شهود و برقرار شدن پيوستگى مستقيمى ميان قلب و حقيقت (از روى پل معرفت و شناخت) است. و در اين جا پروردگارمان سبحانه و تعالى به ما يادآورى مى‌كند كه او خود، به ذات خويش روشى وجدانى بر رفع حجابها و شهود و نگرش واقعى اعتماد مى‌كند. و شايد حديث سطر بعد همين روش را در نظر ما مجسم سازد

مردى نزد امام صادق (ع) آمد و به او گفت: اى پسر رسول خدا! مرا به خدا

نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 6  صفحه : 265
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست