روزه و ديگر عبادتها وسيلهاى براى انديشيدن سالم و ايستادگى در
برابر عوامل انحراف و كجراهى فكرى محسوب مىشود. و اين آيه گفته خداوند متعال را
در سورة النحل تفسير مىكند
فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ
الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ، إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ
عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ* إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ
وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ- پس چون به خواندن قرآن
مىپردازى، از شيطان رانده شده به خدا پناه بر* چه شيطان را سلطه و استيلايى بر/
267 آن كسان نيست كه ايمان آوردهاند و بر خداى خويش توكل دارند* او بر كسانى مسلط
مىشود كه او را دوست مىدارند، و بر كسانى كه به دست او مشرك شدهاند» (النحل/
98- 100).
و (السلطان) به معنى قدرت است.
وَ كَفى بِرَبِّكَ وَكِيلًا- و
پروردگارت براى وكيل بودن كافى و بسنده است.» اين امر سخت طبيعى است كه اراده
شيطان نمىتواند در برابر خواست خدا ايستادگى كند. بدان سبب كه وعده خدا حق است، و
شيطان جز به فريب وعده نمىدهد، و خداوند متعال به بندگان خويش وعده داده است كه
او براى دور كردن شيطان از آنان وكيل ايشان است و دامهاى او را مىبرد و حيلههاى
او را از اثر مىاندازد.
مقاومت ورزيدن در برابر اسباب انحراف در نفس، با جريان كلى آفرينش و
فطرت كه مجسم كننده آن سنتهاى خدا و قوانين طبيعت است، پهلو به پهلو پيش مىرود، و
انحراف بر ضد اين جريان است، و به همين جهت انحراف در درون خود عوامل تلاشى و
برافتادن را حمل مىكند، حتى اگر به روشهاى پيچيده ترساندن و فريفتن توسل جويد.
[66] رَبُّكُمُ الَّذِي يُزْجِي لَكُمُ الْفُلْكَ
فِي الْبَحْرِ- پروردگار شما كسى است كه كشتى را در دريا براى شما به پيش
مىراند.» اين مقايسهاى ميان فريب شيطان و نعمتهاى خدا است، پس اگر هدف