نمازهاى پنجگانه را برپا داريم و ما را به نماز مستحبّ شب فرمان
مىدهد كه به توسط آن به پيامبر خويش مقامى ستوده و پسنديده بخشيد.
براى آن كه محافظ نظام اقتصادى و اجتماعى و تربيتى سالم باشيم و از
تباهى كردن ابليس در آن جلوگيرى كنيم، بر ما لازم است كه از خدا خواهان آن شويم كه
در ورود و خروج در كارها خواستار آن باشيم كه خدا ما را موفق بدارد، و از جانب خود
سلطهاى به ما عنايت كند كه ياور ما باشد، و اين كه اطمينان داشته باشيم كه حق
پيروز است و باطل از ميان خواهد رفت (81).
براى ايمنى از مكر و تلبيس ابليس بر ما است كه به دو امر برخيزيم
1- به ريسمان قيادت و پيشوايى الاهى تجسم يافته در شخص رسول اللَّه
(ص) و خلفاى او از پيشوايان و فقيهان پس از وى متمسك باشيم و بر روش او رفتار
كنيم. و آيات اين درس از صفات رسول در ايستادگى و شكيبايى و توكل و اطمينان داشتن
به خدا سخن گفته است و گويى آنها برترين صفات براى آن پيشوا است كه ما را از مكر
شيطان در امان نگاه مىدارد.
2- تمسك جستن و عمل كردن به قرآن و آن را ريسمان محكم خدا دانستن. و
در آيات درس دوازدهم آمده است كه قرآن براى مؤمنين شفا دهنده و رحمت است، در صورتى
كه ستمگران را جز زيانكارى و خسران چيزى نمىافزايد، و امكان آن هست كه از آيات
اين درس چگونگى استفاده از قرآن و متمسك شدن به آن را استفاده كنيم، با اين بيان
كه انسان به نعمتهايى كه به او مىرسد مغرور شود، كه چون بيايد اعراض كند و از
آنها دور شود، و چون از دست برود/ 170 يأس او را در زير فشار قرار دهد.
مردمان با يكديگر اختلاف دارند و هر كس بنا بر روش خود عمل مىكند، و
خدا مىداند كه راه برگزيده كدام يك از آنان بهتر به هدايت مىانجامد.
اما قرآن از جانب خدا است و معجز است كه اگر جن و انس به مدد يكديگر
برخيزند نمىتوانند به چالش با آن برخيزند، و در آن از هر چيزى مثلى آمده است، و
آنان خواستار آيات مادىاند بدون آن كه به اين امر توجه داشته باشند كه