صورت اطاعت اطاعت از خداست، زيرا به اذن او و به امر اوست. از اين رو
اطاعت از رسول و اولو الامر بعد از اطاعت خدا قرار داده شده، زيرا به اجازه او و
براى خشنودى اوست.
سؤالى كه قرآن براى آنان مطرح مىكند اين است كه آيا براى خدا شريكى
هست يا شفيعى هست كه خدا از آن آگاهى ندارد؟
قُلْ أَ تُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِما لا يَعْلَمُ فِي السَّماواتِ وَ
لا فِي الْأَرْضِ بگو: آيا به خدا چيزى را خبر مىدهيد كه در زمين
و آسمان از آن سراغى ندارد؟»/ 353 اگر در جهان، در آسمانها و زمين جز خدا قدرت
ديگرى بود همانا خدا از آن آگاهى داشت و رسول او مردم را از وجود او خبر مىداد تا
به او تقرب جويند
سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا يُشْرِكُونَ
خدا منزه است و از آنچه با او شريك مىسازيد فراتر است.» خداوند سبحان فراتر از
اين است كه كسى در خدايى همتاى او گردد يا بتواند در مقام تنزيه و قدوسيت او قرار
گيرد به گونهاى كه شريك او گردد.
سبب اختلاف
[19] مؤمنان دستهاى از مردماند و كافران دستهاى ديگر آيا اين كفر
و ايمان به طينت و فطرت مردم مرتبط است. آيا مىتوان گفت كه خدا گروهى را مؤمن و
گروهى را كافر آفريده است؟ و به چه سبب؟
قرآن مىگويد
وَ ما كانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً واحِدَةً
مردم جز يك امت نبودند.» خداوند آنان را به يكسان آفريده است و همه را بهرهاى از
عقل عطا كرده كه براى راهنمايى آنان به سوى خدا كافى است ولى بعضى از ايشان هستند
كه از عقل خود استفاده مىكنند و بعضى هستند كه از آن غافلاند. بنا بر اين اختلاف
آنها به سبب اختلاف آنها در افعال است نه در آفرينش. اين است كه مىفرمايد