responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 4  صفحه : 295

نمى‌توانند آنان را بازخواست كنند.

چنان نيست كه خداى تعالى بعضى از مردم را كافر آفريده باشد و بعضى را مسلمان. بلكه خداوند همه را يكسان آفريده و آنها را اختيار عطا كرده، طايفه‌اى هدايت را بر گزيدند و طايفه‌اى ضلالت را و مقرر شده كه تا زمان معين حكم ثواب و عقاب درباره آنها به تأخير افتد، و اگر نه چنان مقرر شده بود خدا درباره آنچه درباره آن اختلاف مى‌ورزند، حكم كرده بود.

بعضى مى‌خواهند كه خدا بر پيامبرش آيه‌اى مخصوص نازل كند تا آنان را به ايمان مجبور سازد/ 352 در حالى كه خداوند اين جهان را سراى آزمايش قرار داده و او به حكمت بالغه خويش مى‌داند كه هر كس كارش به كجا خواهد كشيد.

شرح آيات

چه كسى را شفيع مى‌سازيم؟

[18] چرا آدمى غير از خدا را مى‌پرستد؟ چرا تسليم بتان مى‌شود به عنوان نمادى از طبيعت و يا تسليم طاغوت مى‌شود، به عنوان نماد نيرو و قدرت مستكبران؟ گاه در برابر همه اينها خضوع مى‌كند با اين پندار كه او را سود مى‌دهند يا زيان مى‌رسانند. گاه نيز اين فرمانبردارى او از روى ترس است يا از روى رغبت ولى در واقع آن بتان نه او را سود مى‌رسانند و نه زيان و جز اراده و خواست خداوند هيچ نيست و او محكوم قدرت الهى است هر قدرت و توانى كه طبيعت از آن برخوردار است يا بشر صاحب آن است از سوى خداوند است كه هيچ صاحب قدرت و توانى هر چند قدرت و توانش بسيار باشد ياراى برابرى‌اش با قدرت و توان خداوند نيست پس چگونه انسان او را همتاى ذات بارى تعالى قرار مى‌دهد.

وَ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ وَ يَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ‌ سواى خدا چيزهايى را مى‌پرستند كه نه سودشان مى‌رساند و نه زيان و مى‌گويند: اينها شفيعان ما در نزد خدايند.» بلى .. اگر خدا فرمان دهد كه از رسولان يا اولو الامر اطاعت كنند در اين‌

نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 4  صفحه : 295
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست