ج - تشخيص آن به دست خود مكلّف است. واللََّه العالم. س 890- آيا غيبت مخالفين شيعه جايز است؟ و مراد از
مؤمنى كه در كتاب منهاج الصالحين فرمودهايد كه غيبت آن جايز نيست آيا
مسلمان است يا شيعه؟ ج - غيبت نمودن مخالفين شيعه جايز است و مراد از مؤمن كه غيبتش جايز نيست شيعه اهل بيت عليهم السلام است. س 891- آيا غيبت فاسق در غير جهتى كه سبب فسق او شده مثل گفتن عيبهاى بدنش يا كيفيت نشستنش و يا كارى از كارهايش جايز است؟ ج - خير جايز نيست و غيبتش نيز در جهتى كه سبب فسق
او شده تا وقتى كه آشكارا و علناً آن را انجام ندهد جايز نيست و در صورتى
كه علناً و آشكارا انجام دهد، در آنچه كه آشكارا انجام مىدهد غيبتش جايز
است. س 892- كسى يكى از گناهان كبيره را علناً و آشكارا
مرتكب مىشود، آيا غيبت چنين شخصى راجع به گناهان كبيره و صغيرهء ديگر كه
مخفيانه انجام مىدهد جايز است يا نه؟ ج - در فرض مزبور جايز است. واللََّه العالم. س 893- آيا جايز است حكايت نمودن صداى خنده ديگران چون هر دسته به نحوى مىخندند و قصد اهانت و شخص معينى ندارم بلكه قصد مجرد تفكه[1] است؟ ج - اشكال ندارد اگر متحقق نگردد از آن هتك افراد مؤمن.