responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتائات نویسنده : الخوئي، السيد أبوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 263
ج - تشخيص آن به دست خود مكلّف است. واللََّه العالم.
س 890- آيا غيبت مخالفين شيعه جايز است؟ و مراد از مؤمنى كه در كتاب منهاج الصالحين فرموده‌ايد كه غيبت آن جايز نيست آيا مسلمان است يا شيعه؟
ج - غيبت نمودن مخالفين شيعه جايز است و مراد از مؤمن كه غيبتش جايز نيست شيعه اهل بيت عليهم السلام است.
س 891- آيا غيبت فاسق در غير جهتى كه سبب فسق او شده مثل گفتن عيب‌هاى بدنش يا كيفيت نشستنش و يا كارى از كارهايش جايز است؟
ج - خير جايز نيست و غيبتش نيز در جهتى كه سبب فسق او شده تا وقتى كه آشكارا و علناً آن را انجام ندهد جايز نيست و در صورتى كه علناً و آشكارا انجام دهد، در آنچه كه آشكارا انجام مى‌دهد غيبتش جايز است.
س 892- كسى يكى از گناهان كبيره را علناً و آشكارا مرتكب مى‌شود، آيا غيبت چنين شخصى راجع به گناهان كبيره و صغيرهء ديگر كه مخفيانه انجام مى‌دهد جايز است يا نه؟
ج - در فرض مزبور جايز است. واللََّه العالم.
س 893- آيا جايز است حكايت نمودن صداى خنده ديگران چون هر دسته به نحوى مى‌خندند و قصد اهانت و شخص معينى ندارم بلكه قصد مجرد تفكه‌[1] است؟
ج - اشكال ندارد اگر متحقق نگردد از آن هتك افراد مؤمن.

[1] تفكّه: خوش طبعى و مزاح كردن

نام کتاب : استفتائات نویسنده : الخوئي، السيد أبوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 263
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست