كننده است. س 884- در صورتى كه غيبت كننده يكى از والدين باشند و جلوگيرى آنان از غيبت كردن باعث اذيتشان شود آيا جلوگيرى واجب است؟ ج - بله با بودن شروط نهى از منكر جلوگيرى واجب است. س 885- آيا جلوگيرى غيبت كننده از غيبت واجب است
در صورتى كه از ضرر يا تهمت بترسيم يا جلوگيرى او باعث شود كه در معرض غيبت
ديگران واقع گردد. ج - هر شرطى كه در نهى از منكر مىباشد در نگه داشتن غيبت كننده از غيبت نيز هست. س 886- اگر شخصى غيبتى را بشنود و غيبت كننده را
از غيبت نمودن منع نكند آيا آن شخص حكم فاسق را دارد يا بايد كار او را بر
وجه صحيح حمل نمود؟ ج - حكم به فاسق بودن او نمىشود مگر آنكه معذور نبودن او در شنيدن غيبت بدست آيد. س 887- اگر شخص عادلى مردى را غيبت كند و ما نمىدانيم كه غيبت نمودن او جايز است يا نه، آيا جلوگيرى از اين غيبت واجب است؟ ج - در اين مسئله جلوگيرى از غيبت واجب است. س 888- اگر جايز بودن غيبت شخصى را بدست نياوردم آيا گوش دادن به غيبتش جايز است؟ ج - گوش دادن در اين مورد جايز نيست. س 889- در منهاج ذكر فرمودهايد استثنائات حرمت
غيبت را و از آنها صورتى است كه بترسيم بر دين از شخص مغتاب، آيا تشخيص آن
به دست مكلف است، يا لازم است بر او رجوع نمودن به فقيه؟