به جماع اگر زن در بين راضى شد باز هم كفاره بر زن نيست. ج - بلى در مفروض سؤال بر زن كفاره است. واللََّه العالم. س 370- مواردى كه شخصى بايد افطار كند مثل زن
حامله و شير ده كه روزه به خودش يا به بچه ضرر دارد اگر نتواند تا ماه
رمضان سال آينده قضاى آن را بگيرد آيا دو كفاره براى او واجب است يكى براى
افطار در ماه رمضان و يكى براى بجا نياوردن قضاى آن يا يك فديه دارد و
كفاره را به سيد مىتوان داد يا نه؟ ج - بلى دو كفاره لازم است و به سيد فقير هم مىتوان داد. واللََّه العالم. س 371- مريض كه اطمينان دارد تا ماه رمضان ديگر خوب نمىشود آيا مىتواند در ماه رمضان حال يا شوال كفاره روزهاش را بدهد؟ ج - تعجيل در اداى فديه در فرض مزبور مشكل است، و
احتياط در اداى آن به مقدار ضيق وقت در اداى قضاى آن بر فرض واجب بودن است،
مانند يك روز به آخر شعبان در صورت افطار يك روز، و همين طور بيشتر در
بيشتر. واللََّه العالم. س 372- قدر واجب در كفاره اطعام ده مسكين يا شصت مسكين چيست، به معنى اين كه مراد از طعام و كميت آن چيست؟ ج - مراد، اعطاى فقير به طورى كه سير شود به اينكه
حاضر كند او را بر سفره طعام و بخورد تا سير شود، يا تسليم نمايد طعام را
به دست او به طورى كه صلاحيت داشته باشد كه آن را طعام خود قرار دهد مانند
گندم يا نان يا آرد يا برنج.
امّا كميت آن پس در مورد اوّل آن است كه در مجلس اطعام سير گردد، و اما در
مورد دوّم به وزن يك مدّ كه مقدار سه ربع كيلو است به هر مسكين بدهد،
چنانچه تفصيل آن در رساله ذكر شده. س 373- زيد براى كفاره قضاى ماه رمضان مثلاً صد مد گندم يا جو مىخرد به