responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 702

عبادت و بندگی حق

آن حضرت در این میدان نیز گوی سبقت از همگان ربوده بود و به دلیل عبادتهای فراوان با القابی همچون زین‌العابدین، سجاده، ذوالثفنات و سیدالعابدین خوانده می شد.مالک بن انس، پیشوای مذهب مالکی درباره عبادتهای امام سجاد علیه السلام چنین می گوید: لقد بلغنی أنه کان یصلی فی کل یوم و لیلة الف رکعة الی ان مات و کان یسمی زین‌العابدین لعبادته [1] .
به من خبر رسیده است که او (علی بن الحسین)تا به هنگام مرگ شبانه روز هزار رکعت نماز می خواند و به جهت همین عبادت ها او را زین‌العابدین می‌خواندند.
سبط بن جوزی [2] می‌نویسد: او پدر امامان و کنیه‌اش ابوالحسن و ملقب به زین‌العابدین است که رسول‌خدا صلی الله علیه و اله وی را سیدالعابدین نامید. او ملقب به سجاد، زکی و امین و ذو الثفنات بود. [3] . ابن طلحه شافعی در توصیف آن حضرت می گوید: این است زین‌العابدین و پیشوای زاهدان و سیدمتقیان و امام مؤمنان. اخلاف او گواهی دهند که او از سلاله رسول‌خدا صلی الله علیه و اله است و طریق روشنش، مقام تقرب و نزدیکی‌اش به خدا را ثابت می‌کند و پینه‌های پیشانی‌اش بسیاری نماز و شب زنده داری‌اش را مسجل می‌سازد و روی گردانی‌اش از دنیا بیانگر زهد اوست. [4] .

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) سیر اعلام النبلاء، ج 4، ص 392؛ تهذیب التهذیب، ج 5، ص 670؛ تاریخ دمشق، ج 41 ص 379؛ تهذیب الکمال، ج 20، ص 390.
(2)
ابوالمظفر یوسف بن قزاوغلو، شمس‌الدین، مورخ و واعظ مشهور اهل‌سنت در شام بود. وی نوه دختری ابن جوزی معروف است. او چندین کتاب نگاشت که از جمله آنها تذکرةالخواص الامه را در فضایل اهل‌بیت علیهم السلام می توان نام برد. وی نخست حنبلی مذهب بود، ولی بعدها مذهب حنفی را برگزید و به سال 658 ه. ق در دمشق جان سپرد.
[3] تذکرةالخواص، ص 291.
[4] ابن طلحه شافعی، مطالب السؤول، بیروت، مؤسسه ام‌القری، 1420 ه. ق، ج 2، ص 84.
منبع: امام سجاد از دیدگاه اهل سنت؛ علی باقر شیخانی؛ مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما چاپ اول 1385.

نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 702
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست