responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 550

زیباترین چهره

اگر بر اساس معارف قرآن زیبایی انسان به ایمان وی می‌باشد، انسان مؤمن در آن سرا زیبا و شفاف و نورانی متمثل می‌شود. همان گونه که انسان غیر مؤمن و فاسق و کافر کریه المنظر و تاریک و ظلمانی و وحشتناک مبعوث می‌گردد. میزان زیبایی انسان به مقدار درجه ایمان وی وابسته است. هر مقدار ایمان قوی‌تر، زیبایی و نورانیت شدیدتر خواهد بود، یوم تری المؤمنین و المؤمنات یسعی نورهم بین ایدیهم و بایمانهم. [1] «روز قیامت مردان و زنان مؤمن را می‌بینی که نورشان از پیش روی آنان و سمت راست آنان در حرکت است».
به طور صریح قرآن زینت و زیبایی انسان را به ایمان وی می‌داند، و لکن الله حبب الیکم الایمان و زینه فی قلوبکم. [2] «خدای سبحان ایمان را محبوب شما قرار داد و ایمان را زینت قلب‌های شما قرار داد.» هر مقدار ایمان قوی‌تر، زیبایی درخشنده‌تر هر مقدار تیرگی بیشتر، تاریکی فزون‌تر. اگر امام سجاد علیه‌السلام در ایمان و عبادت بر دیگران سبقت گرفته است، اگر امام سجاد علیه‌السلام در اثر پرستش و نماز و سجده، سید الساجدین و سید العابدین و زین العابدین لقب گرفته است، این حقیقت ایمان و درخشندگی عبادت در قیامت پدیدار می‌شود و از حضرت زیباترین چهره را آشکار می‌سازد. زیرا که حقیقت انسان را ایمان و باور وی شکل می‌دهد و در قیامت انسان در حقیقت خویش محشور می‌گردد. روز قیامت روز آشکار شدن پنهان‌هاست. یوم تبلی السرائر. [3] آن روز سیرت‌ها و پنهان‌ها آشکار می‌گردد و سیدالساجدین که زین العابدین است به زیباترین چهره پدیدار می‌گردد. ابن‌عباس از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم روایت می‌کند هنگامی که روز قیامت بپا می‌شود، منادی ندا می‌دهد زین العابدین کجاست! آنگاه نگاه من (رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم) به فرزندم علی بن الحسین علیه‌السلام افکنده است که در میان صف‌های اهل محشر پیش می‌آید، فکانی انظر الی ولدی علی بن الحسین ابن ابی‌طالب (علیهم‌السلام) یخطو بین الصفوف. [4] .
نیز همین حقیقت را صادق آل محمد (علیهماالسلام) از پدرانش از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم عنوان می‌نماید، که منادی در قیامت ندا می‌دهد، زین العابدین کجاست، من نگاهم به علی بن الحسین علیه‌السلام است که از میان صف‌ها پیش می‌آید، فکانی انظر الی علی بن الحسین علیه‌السلام یخطو بین الصفوف. [5] زندگی آن سرا تجلی زیبایی‌های این سراست. زیباترین چهره امت که بین صف‌های اهل محشر می‌درخشد و پیش می‌آید، که زیباترین بودن حضرت در آن سرا، نتیجه فضایل برتر و پرستش برتر حضرت در این سرا می‌باشد.

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) حدید، 12.
(2) حجرات، 7.
(3) طارق، 9.
(4) علل الشرایع، ج 1، ص 269.
(5) همان و امالی صدوق، ص 331.
منبع: امام سجاد الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ فاطیما چاپ دوم 1384.

نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 550
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست