responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 965
ستارگان آسمانی

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
لَهذَا النُّجُومُ الَّتی فِی السَّماءِ مَدائِنُ مِثْلُ الْمَدائِنُ الَّتی فِی الْاَرْضِ مَرْبُوطَةً کُلُّ مَدینَةٍ اِلی عَمُودٍ مِنْ نُورٍ. [1] .
«این ستاره‌های آسمانی شهرهایی مانند شهرهای روی زمین می‌باشند، که هر شهری با شهر دیگر به وسیله ستونی از نور ارتباط دارند.»
سلطان الواعظین خاطره‌ای در توضیح این روایت دارد که:
من روزی در بصره سوار کشتی شدم و در اطاقی که دارای سه تخت خواب بود قرار گرفتم.
اتّفاقاً مرد شریف و دانشمندی به نام مسیو ژوئن (از مستشرقین فرانسوی) با ما هم کوپّه بود،
او با اینکه فرانسوی بود زبان عربی و فارسی را خوب می‌دانست، بدین سبب با هم مأنوس شدیم و در طول مسافرت با صحبت‌های متنوّع علمی، دینی، سرگرم بودیم.
البتّه من سعی جدّی داشتم که آن مرد را به حقایق دین مبین اسلام و مذهب حَقّه جعفری متوجّه سازم که بعد از مباحثه‌ای طولانی، به فرانسوی گفتم:
شما ها امروز به این مباهات می‌کنید که به وسیله تلسکوپهای مجهّز و دوربین‌های قوی از کُرات جوّیه و موجودات هوائیه و چگونگی وضع کواکب و ستارگان، اطّلاعاتی به دست آورید، ولی هزار و سیصد سال قبل پیشوای دوّم مسلمانان حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام بدون اسباب نجومی و وجود تلسکوپ و دوربین‌های بزرگ، از کرات آسمانی طبق هیئت جدید، خبر داد، آنگاه همین روایت امام علی علیه السلام را برای او خواندم.
مسیوژوئن، بعد از سکوت و تفکّر، این خبر را یادداشت نمود و ضمناً خواهش کرد، نام کتاب‌هائی را که این حدیث را ثبت کرده‌اند به او بگویم و من مدارک حدیث را به او گفتم.
او آنها را ثبت کرد و اضافه نمود که:
«در لندن و پاریس بزرگترین کتابخانه‌های دنیا وجود دارد که حتّی نسحه‌های خطّی هر کتاب در آنجا موجود است، بعد از تحقیق اگر معلوم شد که تاریخ تألیف این کتاب‌ها که شما آنها را ذکر نمودید، پیش از پیدایش تلسکوپ‌ها و دوربین‌های آسمانی است به شما قول می‌دهم و خدای عیسی و محمّد صلی الله علیه وآله وسلم میان من و شما گواه باشد که من مسلمان می‌شوم،
زیرا که گوینده این سخن بدون اسباب و ادوات نجومی در هزار سال پیش در حقیقت چشم دنیایی نداشته و دارای چشم ملکوتی و صاحب قوّه الهیه بوده است.
پس در این صورت دین اسلام با چنین پیشوائی قطعاً دین حقّ و آسمانی می‌باشد.» [2] .
مجلّه مکتب اسلام در شماره 2 سال 6 ص 15 از اطّلاعات نقل می‌کند که:
دانشمندان جهان طبق محاسبات بسیار دقیقی که به عمل آورده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که در عالم هستی 600 ملیون ستاره مسکونی وجود دارد.
که نظر مبارک امام را تأیید می‌کند.


پی نوشت ها:
(1) تفسیر برهان ج 4 ص 15، و مجمع البحرین تحت عنوان لغت کوکب، و سفینة البحار ج 2 ص 574، و تفسیر المیزان ج 17 ص 131.
(2) شبهای پیشاور ص 958.

نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 965
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست