responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 794
دوستی خدا و رسول‌

1- (فتح یکی از قلعه‌های خیبر دشوار شد. رسول خدا (ص) به ترتیب ابوبکر و عمر را برای فتح آن فرستاد. اما فتح قلعه صورت نگرفت و هر بار پرچم اسلام شکست خورده بازگشت) [1] .... عمر شکست خود را به یارانش نسبت می‌داد و آنها را ترسو می‌خواند و یاران وی نیز او را ترسو می‌خواندند.رسول خدا (ص) فرمود: فردا همین پرچم را به مردی خواهم سپرد که خدا به دست وی فتح را به انجام رساند، او هرگز فرار نمی‌کند، مردی است که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش هم او را دوست می‌دارند.
بامداد روز بعد فرمود: علی را نزد من بخوانید.
گفتند: او چندان به درد چشم مبتلا گشته است که قادر نیست دیده بگشاید!فرمود:علی را نزد من آورید. (به هر سختی بود مرا نزد وی بردند و من) در برابر او ایستادم. سپس حضرت با آب دهان خود درد چشمم را معالجه کرد و اینچنین برایم دعا کرد: پروردگارا! (سوزش و سختی) گرما و سرما را از او برطرف کن.
به برکت دعای آن حضرت، تا این ساعت رنج گرما و سرما از من برطرف شده است.
پرچم را به دست گرفتم و بر قلعه مستحکم یهود یورش بردم و خدای متعال آنان را شکست داد و فتح و پیروزی را با دست من نصیب مسلمین فرمود....
2- در جنگ خیبر 25 جراحت برداشتم. با همان وضع نزد پیامبر خدا(ص) آمدم. آن حضرت همین که مرا به آن حال دید، گریست. سپس مقداری از اشک دیدگانش برگرفت و بر زخمهایم مالید که در جا آرام گرفت و از سوزش و درد راحت شدم.1- قال علی (ع) یوم الشوری: نشدتکم بالله هل فیکم احد قال له رسول الله حین رجع عمر یجبن اصحابه و یجبنونه قد رد رایه رسول الله (ص) منهزما فقال رسول الله.لا عطین الرایه غدا رجلا لیس بفرار، یحبه الله و رسوله و یحب الله و رسوله لایرجع حتی یفتح الله علیه.
فلما اصبح قال: ادعوا لی علیا فقالوا یا رسول الله (ص) هو رمد ما یطرف فقال:جیونی به فلما قمت بین یدیه تفل فی عینی و قال: اللهم اذهب عنه احر و البرد فاذهب الله عنی الحر و البرد الی ساعتی هذه، فاخذت الرایه و هزم الله المشرکین و اظفرنی بهم.... [2] .
2- جرحت فی خیبر خمسا و عشرین جراحه فجئت الی النبی فلما رای مابی بکی و اخذ من دموع عینیه، فجهلها علی الجراحات، فاسترحت من ساعتی. [3] .


پی نوشت ها:
(1) تاریخ پیامبر اسلام، ص 504 به نقل از ابن اسحاق و ابن اثیر و ابن حزم.
(2) بحار، ج 21، ص 20؛ خصال، ص 659.
(3) اثبات الهداه، ج 1، ص 276، ح 133؛ احقاق الحق، ج 8، ص 33.

نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 794
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست