نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 758
دشمن شناسی
یکی از کارهای مهمّ تبلیغاتی، روانی، در آستانه جنگ، شناسائی و شناساندن دقیق دشمن است تا مردم بدانند که: دشمن کیست؟ و چگونه فکر میکند؟ و تا کجا فریب خورده است؟ و چگونه باید با او برخورد کرد؟ حضرت
امیرالمؤمنین علیه السلام در آستانه سه جنگ مهم با ناکثین و قاسطین و
مارقین، در سخنرانیهای متعدّد، ماهیت آنها را افشا کرد، و ماسکهای دروغین
را از چهرهشان کنار زد. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نسبت به سران ناکثین فرمود: وَقَدْ
أرْعَدُوا وَ أَبْرَقوا، وَ مَعَ هذَینِ الاَمْرَینِ الْفَشَل؛ وَلَسْنَا
نُرْعِدُ حَتَّی نُوقِع، وَ لا نُسِیلُ حَتَّی نُمْطِرَ. (طلحه و زبیر و
پیروان آنها در آغاز، رعد و برقی نشان دادند، امّا پایانش چیزی جز سستی و
ناتوانی نبود، ولی روش ما به عکس آنها بود، ما تاکاری انجام ندهیم رعد و
برقی نداریم، و تا نباریم سیلابهای خروشان به راه نمیاندازیم، برنامه ما
عمل است نه سخن!» [1] . که روانشناسی ناکثین را به خوبی بیان فرمود، و شعارگرائی آنان را توضیح داد. و نسبت به شخص زبیر، که یکی از سران ناکثین بود و فکر میکرد میشود بیعت با امام علی علیه السلام را شکست افشاگرانه فرمود: یزْعُمُ
أَنَّهُ قَدْ بَایعَ بِیدِهِ، وَلَمْ یبَایعْ بِقَلْبِهِ، فَقَدْ أقَرَّ
بِالْبَیعَةِ، وَ ادَّعَی الْوَلِیجَةَ.فَلْیأْتِ عَلَیهَا بِأَمْرٍ
یعْرَفُ، وَ إلاّ فَلْیدْخُلْ فِیما خَرَجَ مِنْهُ. (زبیر خیال میکند
که بیعتش تنها با دست بوده نه با دل!، پس او اقرار به بیعت میکند، ولی
مدعی است که با قلب نبوده است، بنابراین بر او لازم است، بر این ادعا دلیل
روشنی بیاورد وگرنه باید به بیعت خود باز گردد و به آن وفادار باشد) [2] . و برای آگاهی مردم نسبت به ادّعاهای پوچ ناکثین، در سخنرانیهای گوناگونی، افشاگرانه علل انحراف آنان را توضیح داد؛ و بهانههای دروغین طلحه و زبیر را پاسخ فرمود؛ و سوابق تاریخی آنان؛ و شرکتشان را در قتل خلیفه سوم؛ و تلاش آنها را در روز بیعت؛ یک یک برشمرد، زیرا ناکثین شهر بصره را در اختیار گرفته بودند و شورش کردند، باید امّت اسلامی با بصیرت و آگاهی به جنگ آنان برود که آغاز نبرد در جبهه داخلی بود، حضرت
امیرالمؤمنین علیه السلام در یک سخنرانی ابتداء مردم را نسبت به اخبار
سیاسی کشور توجیه کرد و سپس ادّعاهای باطل ناکثین را جواب داد. أَلَا
وَإِنَّ الشَّیطَانَ قَدْ ذَمَّرَ حِزْبَهُ، وَاسْتَجْلَبَ جَلَبَهُ،
لِیعُودَ الْجَوْرُ إلَی أَوْطَانِهِ، وَیرْجِعُ الْبَاطِلُ إِلی
نِصَابِهِ. وَاللَّهِ مَا أَنْکَرُوا عَلَی مُنْکَراً، وَلَا جَعَلُوا بَینِی وَبَینَهُمْ نَصِفاً. وَإِنَّهُمْ لَیطْلُبُونَ حَقَّاً هُمْ تَرَکُوهُ، وَدَماً هُمْ سَفَکُوهُ: فَلَئِن
کُنْتُ شَرِیکَهُمْ فِیهِ فَإِنَّ لَهُمْ لَنَصِیبَهُمْ مِنْهُ، وَلَئِنْ
کَانُوا وَلُوهُ دُونی، فَمَا التَّبِعَةُ إِلَّا عِنْدَهُمْ. وَإِنَّ أَعْظَمَ حُجَّتِهِمْ لَعَلَی أَنْفُسِهِمْ، یرْتَضِعُونَ أُمّاً قَدْ فَطَمَتْ، وَیحْیونَ بِدْعَةً قَدْ أُمِیتَتْ. یا خَیبَةَ الدَّاعِی! مَنْ دَعَا! وَإِلَامَ أُجِیبَ! وَإِنِّی لَرَاضٍ بِحُجَّةِ اللَّهِ عَلَیهِمْ وَعِلْمِهِ فِیهمْ. (آگاه
باشید! شیطان حزب و طرفداران خویش را بسیج کرده، و سپاهخود را گرد آورده
است تا بار دیگر ستم را به جایش برگرداند، و باطل را به جایگاه نخستینش باز
فرستد. به خدا سوگند! آنها هیچ منکری از من سراغ ندارند، انصاف را بین
من و خود حاکم نساختند. آنها حقّی را مطالبه میکنند که خود آن را ترک
گفتهاند، انتقام خونی را میخواهند که خود ریختهاند. اگر در ریختن
این خون شریکشان بودهام، پس آنها نیز سهیمند، و اگر تنها خودشان مرتکب
شدهاند کیفر مخصوص آنها است مهمترین دلیل آنان به زیان خودشان تمام
میشود، از پستانی شیر میخواهند که مدّتها است خشکیده، بدعتی را زنده
میکنند که زمانها است از بین رفته. چه دعوت کنندهای!؟ و چه اجابت کنندگانی؟! من به کتاب خدا و فرمانش درباره آنها راضیم). [3] .
پی نوشت ها: (1) خطبه 9 نهجالبلاغه معجمالمفهرس محمد دشتی. (2) خطبه 8 نهجالبلاغه معجمالمفهرس محمد دشتی. (3) خطبه 22 نهجالبلاغه معجمالمفهرس محمد دشتی.
نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 758