responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 1665
نهایه شیخ طوسی

جناب عالم بزرگوار حاج سید امیر محمد صالح حسینی خاتون آبادی در (حدائق المقربین) نقل کرده در پشت کتاب قدیمی نهایه شیخ طوسی (رضوان اللّه تعالی علی(ع)هما) دیدم نوشته:
جمعی و گروهی از بزرگان شیعه مانند حمدانی قزوینی و عبدالجبار بن عبداللّه مقری رازی و حسن بن بابویه، در کتاب شیخ طوسی اختلاف نظر داشتند که آیا مورد اعتماد هست یا نه و خلاصه همه به حضرت شیخ اعتراض کرده بودند و در صحت عمل آن کتاب شک داشتند.
بالاخره همه علماء جمع شدند و قرار بر این گذاشتند که به نجف اشرف مشرف شده و سه روز، روزه بگیرند و غسل کنند و شب جمعه در حرم حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)بمانند و مشغول عبادت شوند تا بلکه از طرف آقا علی(ع)مطلب برای همه روشن گردد.
آمدند نجف اشرف پس از سه روز روزه، و عبادت در شب جمعه در حرم متوسل شدند، اوآخر شب همه به خواب رفتند و همه حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)را در خواب دیدند و حضرت علی(ع)به آنها فرموده بود:در فقه اهلبیت کتابی که سزاوار اعتماد و اقتداء و رجوع کردن به آن باشد مانند کتاب نهایه تصنیف نشده، یعنی کتاب نهایه از تمام کتب فقهی شیعه معتبرتر است به علت آنکه مصنف او با قصد خلوص و بدون غرض دیگری جز خدا آن را نوشته است و او از هر جهت بی‌نیاز کننده است شما را از کتابهای دیگر. در صحت آن شک نکنید و به آن عمل کنید. چون از خواب بیدار شدند هر یک اظهار نمودند که خوابی دیده‌اند که دلیل بر صحت کتاب نهایه است. ولی قرار گذاشتند که هیچکدام خوابشان را نقل نکنند بلکه روی کاغذی بنویسند و بعد تطبیق نمایند تا چگونگی خوابها معلوم شود.
وقتی که همه آنچه در خواب دیده بودند را روی کاغذ نوشتند، دیدند خواب همه یکی بوده حتی عبارتها با هم هیچ فرقی نداشته همه خوشحال شدند آمدند به منزل شیخ که داستان را به شیخ خبر دهند وقتی که وارد منزل شدند تا شیخ آنها را دید فرمود: حرف و گفته مرا درباره کتاب قبول نکردید تا آنکه از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)تعریف و مدح کتاب مرا شنیدید.
علی(ع) مهر جهان آرا، علی(ع) ماه فلک پیما
علی(ع) بدرو علی(ع) بیضا، علی(ع) نجم، و علی(ع) اختر
علی(ع) در مُلک دین حاکم، امیر قائد و قائم
قضا بزم و قدر خادم، ملک عبد و فلک چاکر
علی(ع) دریای بی‌ساحل، علی(ع) غواص بحر دل
علی(ع) شاهنشه عادل، علی(ع) سلطان بحر و بر
سفیران نبوت را، علی(ع) پیرو علی(ع) مرشد
نکوکاران امت را، علی(ع) یار و علی(ع) یاور
ولایت را علی(ع) والی، نبوت را علی(ع) تالی
امامت را علی(ع) مخزن، کرامت را علی(ع) گوهر
منبع : کرامات العلویه، علی(ع) میر خلف زاده، نشر مهدی یار

نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 1665
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست