نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 127
افشای ماهیت معاویه
امام علی علیه السلام نسبت به معاویه طی نامهای افشاگرانه نوشت: وَأَمَّا
قَوْلُکَ: إِنَّا بَنُو عَبْدِ مَنَافٍ، فَکَذلِکَ نَحْنُ، وَلکِنْ لَیسَ
أُمَیةُ کَهَاشِمِ، وَلَا حَرْبٌ کَعَبْدِ الْمُطَّلِبِ، وَلَا أَبُو
سُفْیانَ کَأَبِی طَالِبٍ، وَلَا الْمُهَاجِرُ کَالطَّلِیقِ، وَلَا
الصَّرِیحُ کَاللَّصِیقِ، وَلَا الُْمحِقُّ کَالْمُبْطِلِ، وَلَا
الْمُؤْمِنُ کَالْمُدْغِلِ. إِمَّا رَغْبَةً وَإِمَّا رَهْبَةً، عَلَی
حِینَ فَازَ أَهْلُ السَّبْقِ بِسَبْقِهِمْ، وَذَهَبَ الْمُهَاجِرُونَ
الْأَوَّلُونَ بِفَضْلِهِمْ، فَلَا تَجْعَلَنَّ لِلشَّیطَانِ فِیکَ
نَصِیباً، وَلَا عَلَی نَفْسِکَ سَبِیلاً، وَالسَّلَامُ. [1] . (و اینکه
ادّعا کردی ما همه فرزندان «عبدمناف» هستیم، آری چنین است، امّا جدّ شما
«امیه» چونان جدّ ما «هاشم» و «حرب» همانند «عبدالمطلّب» و «ابوسفیان»
مانند «ابوطالب» نخواهند بود، هرگز ارزش مهاجران چون اسیران آزاد شده نیست،
و حلالزاده همانند حرام زاده نمیباشد، و آن که بر حق است را با آن که بر
باطل است نمیتوان مقایسه کرد، و مؤمن چون مفسد نخواهد بود، و چه زشتند
آنان که پدران گذشته خود را در ورود به آتش پیروی کنند. از همه که
بگذریم، فضیلت نبوّت در اختیار ماست که با آن عزیزان را ذلیل، و خوار
شدهگان را بزرگ کردیم، و آنگاه که خداوند امّت عرب را فوج فوج به دین
اسلام در آورد، و این امّت در برابر دین یا از روی اختیار یا اجبار تسلیم
شد، شما خاندان ابوسفیان، یا برای دنیا و یا از روی ترس در دین اسلام وارد
شدید، و این هنگامی بود که نخستین اسلام آورندگان بر همه پیشی گرفتند، و
مهاجران نخستین ارزش خود را باز یافتند، پس ای معاویه شیطان را از خویش
بهرمند، و او را بر جان خویش راه مده. با درود.)
پی نوشت ها: (1) نامه 3: 17 نهجالبلاغه معجم المفهرس.
نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 127