شرح فارسى:
توضيح
تقابل و اقسام آن
تقابل: عبارتست از عدم اجتماع دو شيئ متغاير و چ نان چ ه از عبارت مصنّف
برمىآيد منشاء تقابل غيريّت بين متقابلين است و قبلا نيز در ص 107 سطر اوّل
از منظومه چ ا پ ناصرى اشاره فرمود.
البتّه ناگفته نماند كه تقابل و تناكرى كه بين متغايرين هست بلحاظ وجود
خارجى است نه وجود ذهنى چ ه آنكه ذهن وعاء متفرّقات و اضداد و متناكرات
است.
تقابل داراى اقسامى است كه ذيلا ذكر مىشوند:
1- تقابل مانعة الجمع
و آن را اينطور تعريف كردهاند:
دو شيئ متغاير و متخالف اگر در مكان واحد و از جهت واحده و در زمان
واحد قابل جمع نبودند نسبتشان را مانعة الجمع گ ويند و هر كدام از وحدات ثلاث
براى ادخال شيئى است پ س قيد وحدت محل براى داخل شدن تقابل سواد و بياض
است كه در دو محلّ صادق هستند ولى در يك محلّ مجتمع نباشند و قيد وحدت
جهت براى ادخال تقابل ابوّت و بنوّت است كه در موضوع واحد هر دو عنوان صادق
است ولى به دو جهت و اعتبار چ نان چ ه زيد هم پ در است نسبت به فرزندش و هم ابن
است نسبت به پ درش.
و قيد وحدت زمان براى داخل كردن تقابل بين دو امرى است كه در محلّ
واحد از جهت واحد ولى در دو زمان صادق است مانند اجتماع علم و جهل در
شخص به اعتبار زمان گ ذشته و آينده.
قوله: و تنوين جمع عوض الخ: در بيت گ ذشته مصنّف فرمود:
« بمنع جمع ... » تنوينى كه بجمع ملحق شده تنوين عوض از مضاف اليه
است و تقدير عبارت « بمنع جمع الغيرين» بوده.
و سپس مىفرمايد: اينكه مضاف اليه را كلمه الغيرين تقدير كرديم بجهت