نيست تا فرع ثبوت مثبت له باشد چ نان چ ه صاحب اسفار نيز بهمين بيان دفع محذور
نمود.
شرح عربى: و قيل: و القائل هو السّيّد المدقّق.
مبدء، اى مبدء اشتقاق الموجود و هو الوجود، و لو ذهنا فقد، اى ليس
للوجود فرد خارجى و لا ذهنى حتّى يقوم بالماهيّة و لو قياما ذهنيّا و
يكون من باب ثبوت شيئ لشيئ بل مناط موجوديّة الشّيئ ان، مفهوم
موجود مع الشّيئ، اى الماهيّة، اتّحد، فهذا القول مع القول بأصالة
الوجود فى شقاق.
ترجمه: و در مقام استخلاص از اشكال تسلسل بيان ديگرى گ فته شده كه قائلش
سيّد مدقّق يعنى صدر الدّين شيرازى مىباشد.
وى مىگويد:
مبدء اشتقاق موجود كه وجود باشد و لو در ذهن مفقود مىباشد يعنى براى
وجود فرد خارجى و ذهنى نبوده تا قيامش بماهيّت باشد و لو بنحو قيام ذهنى تا
در نتيجه از باب ثبوت شيئ لشيئ قرار داده شود بلكه مناط موجوديّت شيئ اينستكه
مفهوم « موجود » با شيئ يعنى ماهيّت متّحد باشد.
مصنّف (ره) مىفرمايد:
اينقول با رأى قائلين باصالت وجود سازش ندارد.
شرح فارسى:
توضيح
مقاله سيّد مدقّق
ايشان براى دفع اشكال چ نين گ فته:
وجود نه فرد خارجى دارد و نه فرد ذهنى تا قوامش بماهيّت بوده و ثبوتش
براى آن ثبوت شيئ لشيئ باشد و در نتيجه اشكال تسلسل لازم بيايد بلكه مناط