responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فصول الحکمة؛ شرح فارسی بر منظومه(مبحث الهیات) نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 858

نيست تا فرع ثبوت مثبت له باشد چ نان چ ه صاحب اسفار نيز بهمين بيان دفع محذور

نمود.

شرح عربى: و قيل: و القائل هو السّيّد المدقّق.

مبدء، اى مبدء اشتقاق الموجود و هو الوجود، و لو ذهنا فقد، اى ليس‌

للوجود فرد خارجى و لا ذهنى حتّى يقوم بالماهيّة و لو قياما ذهنيّا و

يكون من باب ثبوت شيئ لشيئ بل مناط موجوديّة الشّيئ ان، مفهوم‌

موجود مع الشّيئ، اى الماهيّة، اتّحد، فهذا القول مع القول بأصالة

الوجود فى شقاق.

ترجمه: و در مقام استخلاص از اشكال تسلسل بيان ديگرى گ فته شده كه قائلش‌

سيّد مدقّق يعنى صدر الدّين شيرازى مى‌باشد.

وى مى‌گويد:

مبدء اشتقاق موجود كه وجود باشد و لو در ذهن مفقود مى‌باشد يعنى براى‌

وجود فرد خارجى و ذهنى نبوده تا قيامش بماهيّت باشد و لو بنحو قيام ذهنى تا

در نتيجه از باب ثبوت شيئ لشيئ قرار داده شود بلكه مناط موجوديّت شيئ اينستكه‌

مفهوم « موجود » با شيئ يعنى ماهيّت متّحد باشد.

مصنّف (ره) مى‌فرمايد:

اينقول با رأى قائلين باصالت وجود سازش ندارد.

شرح فارسى:

توضيح‌

مقاله سيّد مدقّق‌

ايشان براى دفع اشكال چ نين گ فته:

وجود نه فرد خارجى دارد و نه فرد ذهنى تا قوامش بماهيّت بوده و ثبوتش‌

براى آن ثبوت شيئ لشيئ باشد و در نتيجه اشكال تسلسل لازم بيايد بلكه مناط

نام کتاب : فصول الحکمة؛ شرح فارسی بر منظومه(مبحث الهیات) نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 858
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست