بوده و قابليّت براى مقوّم بودن جوهر نوعى و تحصّل جوهر جنسى ندارد و مانند ناطق
است، صاهل و ناهق و حسّاس و متحرّك بالاراده و غير اينها و در محلّش مقرّر است
كه در مشتقّات على الخصوص فصول « شيىء » معتبر نيست.
شرح فارسى:
توضيح
فصل منطقى
فصل بر دو قسم است:
1- فصل حقيقى.
2- فصل منطقى.
و از عبارت مرحوم مصنّف در حاشيه استفاده مىشود كه فصل منطقى نيز بر
دو قسم است:
1- فصل منطقى مشهور.
2- فصل منطقى غير مشهور.
فصل منطقى مشهور: عبارتست از نفس فصل و مفهوم آن كه در جواب « أىّ
شيىء هو فى جوهره» حمل مىشود.
فصل منطقى غير مشهور: آنست كه لازمه فصل حقيقى باشد كه در اينجا همين
قسم مراد است مانند ناطق نسبت به انسان كه در حقيقت فصل حقيقى انسان نيست
زيرا نطق يا ظاهرى است و يا باطنى.
اگر ظاهرى باشد (تكلّم) كيف مسموع محسوب مىشود و كيف از اعراض
است و نمىتواند فصل باشد و اگر هم مقصود نطق باطنى (درك و علم) باشد آنهم
صحيح نيست زيرا علم يا از مقوله كيف است اگر بصورة حاصلة من الشّيىء
عند العقل تعريف شود يا از مقوله اضافه است اگر به حصول صورت تحديد گ ردد و يا
از مقوله انفعال است اگر به انكشاف تعبير گ ردد چ نان چ ه شيخ عبد الهادى مىگويد:
حقيقة العلم انكشاف الواقع
له من المعلوم حكم التّابع
و بهر كدام از تفاسير كه اخذ شود از مقوله اعراض شده و صلاحيّت براى