ترجمه:
فصل ملاحظات در ماهيّت
مقصود از اعتبارات و ملاحظات، آنهائى هستند كه هيچ ماهيّتى از
ماهيّات خالى از آنها نيست بلكه مىتوان گ فت از نظر اهل ذوق اعتبارات ياد شده
در وجود نيز جارى مىشوند و ما نيز در بسيارى از مواضع از ايشان تبعيّت
نمودهايم.
پ س ماهيّت را وقتى با اعتبارات مزبور ملاحظه مىكنيم مىبينيم كه
مخطوطه و مطلقه و مجرّده مىباشد.
سپس در مقام بيان اين سه ميفرمايد:
لا بشرط كه همان مطلقه بوده و نيز بشرطى شيئ كه مخطوطه است و دو
معناى بشرط لا كه هر دو ناظر به مجرّده هستند را بشنو تا فرا بگيرى.
پ س اوّلى از دو معناى بشرط لا اينستكه جميع ماعداى ماهيّت حتّى وجود
خارجى يا ذهنى را از آن سلب و نفى نمائى و اينمعنا در مباحث ماهيّت استعمال
شده و آنرا در مقابل مطلقه و مخلوطه قرار مىدهند.
و چ ون تجرّدش از جميع ماعدا مورد لحاظ و اعتبار است لا جرم براى
ماهيّت مجرّد در ذهن وجودى نبوده چ ه رسد به خارج.
سؤال
پ س چگ ونه بشرط لا باين معنا از اعتبارات ذهنيّه مىباشد.
جواب
اين سؤال و اشكال نظير همان شبههاى است كه در معدوم مطلق و نيز
تقسيم موجود به ثابت در ذهن و لا ثابت در آن ايراده شده و قبلا آنرا دفع نموده و
جوابش را دادهايم.