و چ ون هر كدام از اين سه مفهوم مستغنى از تعريف هستند مرحوم مصنّف
متعرّض تعريف هيچكدام نشده و فقط اقسام آنها را تشريح فرموده است:
البتّه آنچه را كه مرحوم مصنّف در اينجا آورده فقط اقسام سبق است ولى
بقرينه مقابله اين اقسام در دو مفهوم ديگر نيز جارى است.
سبق داراى هشت قسم است:
1- سبق زمانى: و آن عبارتست از اين كه سابق بالاحق در وجود جمع
نشود و اين قسم از سبق هم در نفس زمان است مانند تقدّم آن اوّل بر آن دوّم و هم
در زمانيّات (موجودات واقعه در زمان) هم چ ون تقدّم نوح بر موسى عليهما السّلام.
2- سبق بالرّتبه: آنست كه سابق از نظر ترتيب و وضع بر متأخّر تقدّم داشته
باشد و از اين قسم به تقدّم مكانى نيز تعبير ميكنند.
و مرتبه نيز يا حسّى است يا عقلى مرتبه حسّى مانند اين كه صف اوّل
جماعت را اوّل و صفوف بعدى را مؤخّر قرار مىدهند.
و امّا مرتبه عقلى همچون تقدّم جنس عالى بر جنس متوسّط و سافل.
3- سبق بالشّرف: آنست كه ملاك تقدّم سابق بر لا حق شرافت احدهما
بر ديگر باشد نظير تقدّم شخص دانشمند بر شخص جاهل يا سبق رئيس بر مرئوس.
متن: « 146 »
و السّبق بالطّبع و بالعلّيّة
ثمّ الّذىّ يقال بالماهيّة
تجزيه و تركيب
واو: عاطفه.
السّبق: معطوف به « ماء » موصوله.
بالطّبع: جارّ و مجرور، متعلّق به « السّبق » .
و بالعلّيّة: جارّ و مجرور، متعلّق به « السّبق » ، معطوف به « الطّبع » .
ثمّ: حرف عاطف.