شرور است از عقل فعّال بواسطه جهت امكان ذاتى كه در آنست ناشى و حاصل
مىشود.
شرح فارسى:
توضيح
فرق دوّم
فرق دوّمى كه بين امكانين هست اينست كه امكان ذاتى بمنزله اصل و
استعدادى بمثابه فرع است و اين معنا به دو دليل ثابت مىباشد:
1- امكان استعدادى همان امكان ذاتى است با داشتن امرى زائد زيرا
چ نان چ ه گ فتيم امكان ذاتى فقط داراى يك جهت قوّه است ولى امكان استعدادى
علاوه بر آن جهت فعلى را نيز دارا است.
2- امكان ذاتى منشاء استعدادى است زيرا در عقل جهاتى است كه
بعضى از آنها شريف و برخى ديگر خسيس بوده و هر كدام منشاء براى همجنس
خود مىباشند يعنى شريف براى شريف و خسيس براى خسيس لذا امكان ذاتى
كه از جهات خسيسه است منشاء است براى صدور امكان استعدادى كه از آن به
هيولاى عالم موادّ تعبير ميكنند پ س بايد گ فت امكان ذاتى عالم عقل منشاء صدور
امكان استعدادى عالم مواد مىباشد.
قوله: لانّ الهيولى الّتى هى مصحّحة جهات الشّرور: وجه شرّ بودن هيولى و مادّه
همان دنائت و خساست آنست.
قوله: انّما نشأت من العقل الفعّال: قبلا در بخش منطق تعريف عقل فعّال
گ ذشت و گ فتيم مراد از آن قوّه قدسيّهاى است كه نفوس را از مرحله قوّه بمرتبه فعل
درمىآورد.
و مراد از اين عبارت آن است كه امكان ذاتى كه ظلمت محض و تشتّت
بحت است در عالم عقل فعال كه تمام موجودات كلّ بحسبه در آن از مرحله نقص
بكمال و از مرتبه قوّه بفعل مىرسند بكمال رسيده و در هيولى تحقّق پ يدا مىنمايد
و از اين پ س به آن امكان استعدادى گ ويند و به عبارت مختصرتر و روشنتر منشاء