وجود دائما بين دو چ يز را ربط مىدهد و از اين معنا هرگز منسلخ نميشود.
شرح فارسى:
توضيح
در بيان موادّ سهگانه (وجوب- امكان- امتناع)
مرحوم مصنّف در اين فصل دو بار وجود را تقسيم ميكنند در مرتبه اوّل بدو
قسم و در مرتبه دوّم بچهار قسم.
ابتداء ميفرمايد: وجود بر دو قسم است: رابط يا رابطى و نفسى
و سپس ميفرمايد:
وجود يا فى نفسه است يا فى نفسه نيست.
منظور از قسم اوّل وجودى است كه مفاد كان تامّه باشد و از آن در هليّات
بسيطه استفاده ميشود (يعنى در جائيكه سؤال تنها از ثبوت شيىء است) و بآنوجود
محمولى گ ويند مانند:
زيد موجود.
و مراد از قسم دوّم آنستكه مفادّ كان ناقصه باشد و از آن در هليّات مركّبه
استفاده مىنمايند (يعنى در جائيكه سؤال از ثبوت شيىء براى شيىء ديگرى باشد)
و مشهور از آن بوجود رابطى تعبير مىكنند ولى حقّ اينستكه از آن بوجود رابط اسم
ببرند چ نا چ ه مرحوم محقّق داماد و صاحب اصفار اينطور گ فتهاند زيرا اهل فنّ از
اعراض نيز بوجود رابطى تعبير مىكنند و چ ه بسا بنا بر قول مشهور وجود اعراض با
وجود رابط و بتعبير مشهور رابطى اشتباه و خلط مىشود لذا براى مصون ماندن از
اشتباه حقّ اينستكه آنرا رابط بناميم.
كلام محقّق لاهيجى عليه الرّحمه
ايشان در بعضى از نوشتهجات خويش فرمودهاند: