مىگويد:
و علم بعضى از او تفصيلى است و بعضى اجمالى.
امّا تفصيلى آنست كه اشياء را بداند متمايز در عقل و منفصل بعضى از
بعضى.
و امّا اجمالى همچنان باشد كه كسى مسئلهاى دانست آنگاه غافل شد از
آن آنگاه او را از آن پ رسيدند چ ه جواب از آن حاضر مىشود در ذهن او و اين بقوّت
محض نيست چ ه پ يش او حالتى بسيط حاصل است كه مبدء تفاصيل آن معلومات
است، پ س آن علم به قوّت نباشد از هر وجهى بلكه علم بفعل باشد از وجهى و بقوّت
از وجهى ديگر و گ وئيا قوّتى است كه بفعل نزديكتر از آن است كه قوّتى كه با او
آن حالت نباشد انتهى.
شرح عربى: كذاك، له قسمة اخرى هى انّه: فعلىّ او انفعالىّ.
ثمّ انّ، فعليّة، اى فعلىّ العلم، ما، هو، سبب المعلوم، كمامّر.
و الانفعالىّ من المرسوم: كلمة من بيانيّة، و انّما لم نقل هو المرسوم مراعاة
للرّوى فانّه مكسور فى المصراع الاوّل و الجارّ و المجرور خبر، فى العقل بعد
ما فى الاعيان حصل، كان المعلوم سببه و كان السّببيّة و المسّببيّة
متعا كسان فيها.
و، فى اوّل، و هو الفعلى، يحصل، ما فى الاعيان، غبّ ما عقل.
ترجمه: همچنين براى علم تقسيم ديگرى است و آن اينستكه علم يا فعلى بوده و يا
انفعالى مىباشد.
علم فعلى: آنستكه سبب براى معلوم باشد چ نان چ ه قبلا گ ذشت.
علم انفعالى: عبارتست از مرسوم و همان صورتى كه در ذهن و عقل پ س از
حصرش در خارج حاصل مىگردد.
سپس در دنبال « من المرسوم» مىفرمايد: