هاتين فانّ موضوعهما النّفس.
ترجمه: مرحوم مصنّف در ذيل « كالملكات اعرفهما» مىفرمايد:
اين عبارت جمله معترضه است كه بين معطوف عليه و معطوف فاصله
شده.
و بعد از « و الحال» مىفرمايد:
معناى عبارت مذكور اينستكه:
كيف انفعالى مانند ملكه و كيف مسمّا به انفعال همچون حال.
پ س قسم اوّل يعنى انفعالى راسخ است مانند ملكه نه قسم دوّم كه انفعال
باشد چ ه آنكه اينقسم همچون حال راسخ نمىباشد.
و بعد از « اقتنص » مىفرمايد:
كلمه « اقتناص » اصطياد مىباشد و بعد از آن مىفرمايد:
جسم به كيف انفعالى و انفعال اختصاص داده شده و آندو يعنى ملكات
و حالات به نفس اختصاص دارند و حاصل كلام آنكه:
هر كدام از ايندو (انفعالى و انفعال) با هر يك از آندو (ملكه و حال) در
رسوخ يا عدم آن مناسب است منتهى موضوع انفعالى و انفعال جسم است گ ويا ايندو
براى جسم ملكه و حال مىباشند بخلاف ملكه و حال زيرا موضوع ايندو نفس
مىباشد.
شرح فارسى:
توضيح
مثال ديگر
براى انفعالى و انفعال مرحوم مصنّف مثال ديگرى در اينجا ذكر مىفرمايد:
براى انفعالى ملكه و براى انفعال حال را مىآورند چ ه آنكه ملكه
عبارتست از كيفيّات راسخه در نفس بطورى كه صاحب آن قادر بر ازالهاش نيست
همچون ملكه دانستن سورة فاتحة الكتاب در غالب افراد و حال چ نين نباشد.
و وجه تكثير مثال اين است كه اصطلاح انفعالى و انفعال با ملكه و حال از