ح: الكريم مفعول است براى عامل محذوف كه « لا تهنه» آن را تفسير مىكند
و كلمه « موسى » مفعول است براى « اكرمت » .
4- و امّا تركيب جمله مذكور:
واو: حرف عاطف.
اذا: حرف شرط منصوب است به شرط يعنى جائك
جائك: فعل و مفعول، فعل شرط
الذين: اسم موصول، فاعل است براى « جائك » محلّا مرفوع است
يؤمنون: فعل و فاعل، صله و عائد براى « الذين » محلّى از اعراب ندارد
با: حرف جار، مبنى
آيات: مجرور به « باء » متعلق به « يومنون » مضاف و « نا » مضاف اليهش مىباشد
فا: حرف جواب
قل: فعل و فاعل، جواب شرط
سلام: مبتداء و « عليكم » جار و مجرور، متعلق به استقر، خبر براى « سلام » و جمله اسميه سلام عليكم محكى قول است يعنى مفعول براى « قل » بوده لذا محلا منصوب مىباشد
كتب: فعل و فاعلش مضاف و مضاف اليه بعد كه « ربّكم » است مىباشد
على: حرف جار و مجرورش نفس بوده كه به هاء اضافه شده
الرّحمة: مفعول است براى « كتب » و جمله «كتبربّكم على نفسه
الرحمة» معطوف است به جمله « سلام عليكم» به حذف عاطف.