و جواب اوّلى « فيقول ربّى ... »
بوده و جواب دوّمى « فيقول ربّى اهانن ... »
مىباشد و كلمه « كلّا » حرف ردع مىباشد
8- و امّا استخراج « امّا » و « كلّا » از سورههاى مذكور و بيان معناى آن دو:
1-
سوره نباء
آيه (4) كلّا سيعلمون و آيه (5) ثم كلّا سيعلمون ( كلّا) براى ردع مىباشد
2-
سوره نازعات
آيه (37) فامّا من طغى و آيه (40) و امّا من خاف مقام ربه ... ( امّا) حرف شرط بوده و جواب
اوّلى «فانالجحيم ...» و جواب دوّمى « فانّ الجنّة ... »
مىباشد.
3-
سوره مطففين
آيه (7) كلّا در آن حرف ردع مىباشند.
آيه (14) كلّا در آن حرف ردع مىباشدو « كلّا » در آيه (15) نيز حرف ردع مىباشد چنانچه در آيه (18) نيز « كلّا » براى ردع مىباشد
4-
سوره انشقاق
آيه (7) امّا در آن براى تفصيل مجمل ما قبل است و نيز « امّا » در آيه (10) به همين معنا مىباشد
5-
سوره علق
آيه (6) كلّا در آن حرف ردع مىباشد چنانچه كلّا در آيه (15) نيز به
همين معنا است و همچنين كلّا در آيه (19) حرف ردع مىباشد
سوره تكاثر
« كلّا »
در آيات (3) و (4) و (5) حرف ردع مىباشد
9- و امّا تركيب آيات مذكور:
الف: « أ » همزه استفهاميّه است كه در اينجا به معناى
تقرير آمده يعنى حمل مخاطب بر اقرار به ما بعد نفى « لم يجدك» فعل مضارع مجزوم به « لم » ، فعل و فاعل و مفعول اوّل، يتيما، مفعول دوّم براى « لم يجد»، فاء، عاطفه، آوى،
فعل و فاعل،