ز: كلمه « با » در « بكاهن » و « لا » در « و لا مجنون» زائده است
ح: كلمه « لا » در «فلااقسم» زائده است
ط: كلمه « ما » در « فانّما » زائده است.
7- و امّا استخراج حروف مصدريه از آيات مذكور:
الف: كلمه « انّ » در « انّهم » و « ما » در « كما » و « ان » در «انلن يبعث» حروف مصدريّه هستند
ب: كلمه « ما » در « مادمت » حرف مصدريه مىباشد
ج: كلمه « ما » در « ما تعلمون» به عقيده اشاعره
حرف مصدرى است و رأى صواب خلاف آن است و « ما » حرف موصول مىباشد چنانچه در محلّش مقرّر است
د: كلمه « ان » در « ان يهديه» و « ان يضلّه» حرف مصدرى است.
ه: كلمه « ان » در « ان تصوموا» حرف مصدرى است.
و: كلمه « انّ » در « انّما » و « انّكم » حرف مصدرى است.
8- و امّا تركيب دو آيه مذكور:
الف: يا، حرف نداء، اهل، مناداى مضاف، منصوب، الكتاب، مضاف اليه، قد،
حرف تحقيق، جائكم، فعل و مفعول، رسولنا، مضاف و مضاف اليه، فاعل براى « جائكم » ، يبيّن، فعل مضارع و ضمير مستتر در آن فاعلش مىباشد، حال از « رسولنا » محلّا منصوب است.
لكم، جار و مجرور، متعلّق به « يبيّن » ، ظرف لغو، على فترة، جار و مجرور متعلّق به « جائكم » ظرف لغو، من الرّسل، جار و مجرور، متعلّق به « فترة » ظرف لغو، ان، ناصبه، تقولوا فعل مضارع، منصوب به « ان » ، فعل و فاعل، در تأويل مصدر، مفعول له براى « جائكم » به تقدير « لام » قبل از « ان » و « لاء » نافيه بعد از آن و تقدير عبارت چنين است: قد جائكم رسولنا
لئلّا تقولوا ما جاءنا الخ.