« قد » يا « حرف نفى» داخل شود مانند: علم ان سيكون منكم مرضى (خداوند مىداند كه
بعضى از شما عنقريب بيمار خواهيد شد)
5- « كأنّ »
براى تشبيه بوده و « لكنّ » براى استدراك (رفع توهم ناشى از كلام قبل)
مىآيد.
« كأنّ »
بعد از مخفّف شدن ملغا از عمل مىشود مانند: كان زيد الاسد چنانچه « لكنّ » نيز بعد از تخفيف عمل نمىكند مانند: ذهب زيد لكن عمرو عندنا
6- « ليت »
براى تمنّى و « لعلّ » براى ترجّى و اميدوارى مىآيد، مثال ليت
همچون: ليت زيدا قائم (كاش زيد ايستاده باشد) و مثال لعل همچون: لعلّ اللّه يحدث
بعد ذلك امرا
7- و امّا استخراج حروف مشبهة بالفعل در آيات شريفه مذكور و ذكر معانى
آنها و تعيين دو معمولشان:
الف: « لكنّ » براى استدراك بوده و « البرّ » اسمش و « من اتّقى» خبرش مىباشد « لعلّ » براى اميدوارى بوده « كم » اسمش و « تفلحون » خبرش مىباشد.
ب: « كانّ » براى تشبيه بوده و چون « ما » كافّه به آن ملحق شده عمل نكرده
ج: « ليت » براى اميدوارى است، ياء اسمش بوده و « كنت ترابا» خبرش مىباشد.
د: « كأنّ » براى تشبيه بوده، « هم » اسمش و « حمر » خبرش مىباشد
ه: « لكنّ » براى استدراك بوده و « المنافقين » اسمش و « لا يفقهون» خبرش مىباشد.