ب: آنكه از سه حرف بيشتر باشد مانند: ابراهيم و اسماعيل
ج: آنكه اگر سه حرفى است، حرف وسطش متحرك باشد مانند: سقر
4- صيغه جمع منتهى الجموع يا مفاعل است مانند: مساجد يا مفاعيل مىباشد
همچون مصابيح
جواب از سؤال پنجم:
الف: كلمه « مقامع » اسم غير منصرف بوده و سبب عدم انصرافش آن است
كه جمع منتهى الجموع است كه قائم مقام دو سبب مىباشد.
ب: كلمه « مصابيح » اسم غير منصرف است و سبب عدم انصرافش آن است
كه جمع منتهى الجموع مىباشد.
ج: كلمه « آدم » اسم غير منصرف است و سبب عدم انصرافش عجمه و
علميّت مىباشد چنانچه كلمه « ابليس » نيز بخاطر همين دو سبب (عجمه و علميّت) غير
منصرف مىباشد.
د: دو اسم « داود » و « جالوت » غير منصرف بوده و سبب عدم انصرافشان عجمه و
علميّت مىباشد.
ه: مآرب اسم غير منصرف است و سبب عدم انصرافش آن است كه جمع منتهى
الجموع بوده و مفردش ماربه (به فتح و ضمّ و كسر راء) به معناى حاجت مىباشد.
و: كلمه « فرعون » غير منصرف است و سبب عدم انصرافش عجمه و
علميّت مىباشد
ز: كلمه « جهنّم » اسم غير منصرف است و سبب عدم انصرافش عجمه و
علميّت مىباشد
ح: كلمه « مدين » اسم غير منصرف است و سبب عدم انصرافش عجمه و
علميّت مىباشد.