و من زعم انّ فى مثل [ يا ايّها الّذين آمنوا ] التفاتا و القياس آمنتم
فقدسها على ما يشهد به كتب النّحو.
ترجمه
التفات از نظر جمهور
مصنّف گويد:
مشهور گويند: التفات عبارتست از آوردن معنائى بيكى از طرق سهگانه پس
از تعبيرش بطريق ديگر از اين طرق.
شارح گويد:
مقصود از [من الثلاثة] تكلّم و خطاب و غيبت بوده و ضمير در [عنه] به
[معنا] و در [منها] به [طرق] راجعست سپس مىافزايد:
تعريفى كه براى التفات از جمهور نقل شد مشروط است به اينكه تعبير
دوّم برخلاف مقتضاى ظاهر و آنچه سامع انتظارش را ميكشد باشد و اين قيد لازمست و بر
مصنف بود كه در نقل تعريف التفات از جانب جمهور آنرا ذكر مىكرد تا بدينوسيله قول
ما كه مىگوئيم: انا زيد و انت عمرو و نحن اللذون صبحوا الصّباحا و نيز مثل فرموده
حقتعالى: [ ايّاك نستعين ] و اهدنا و انعمت از تعريف التفات خارج شوند چه آنكه التفات نسبت به
فرموده باريتعالى در سوره فاتحه صرفا در [ايّاك] نعبد بوده و باقى آيات بعدى جارى
بر اسلوب و روش آن ميباشند.
و كسيكه پنداشته در مثل [ يا ايّها الّذين
آمنوا ] التفاتست و قياس و قاعده مقتضى است كه آمنتم گفته شود همانا بر آنچه
كتب نحو شهادت مىدهند وى سهو و اشتباه كرده است.