انسانها كاتب نيستند كه سالبه جزئيّه باشد نيز تحقق يافته است.
قوله: لانّه قد حكم فى المهملة الخ: ضمير در [لانّه] به معناى
[شأن] است.
مؤلف گويد:
تعبير شارح در اين مقام كه گفته [لانّه حكم فى المهملة بنفى القيام]
حسن ندارد و بهتر بود كه عبارت اينطور گفته مىشد [لانّه حكم فى المهملة بثبوت عدم
القيام] زيرا كلام در معناى قضيّه معدولة المحمول است كه از اقسام موجبه محسوب
مىشود و پرواضح است كه در تفسير قضيّه موجبه نبايد گفته شود در آن حكم به نفى
محمول مىگردد.
قوله: و ايّا ما كان: تنوين در [ايّا] عوض از
مضافاليه بوده و كلمه [ما] زائده و [كان] تامّه است و تقدير عبارت چنين ميباشد و
اىّ فرض ثبت چه نفى قيام را براى جميع افراد اثبات كرده و چه براى بعض.
قوله: و كلّما صدق نفى القيام عن البعض: اين عبارت مدلول سالبه جزئيّه
مىباشد.
قوله: صدق نفيه عمّا صدق عليه الانسان: ضمير در [نفيه] به قيام راجع
بوده و اين عبارت مدلول موجبه مهمله معدولة المحمول مىباشد.
قوله: فهى فى قوة السّالبة الجزئيّة: ضمير [هى] بموجبة مهمله
معدولة المحمول راجعست.
قوله: المستلزمة نفى الحكم عن الجملة: كلمه [المستلزمة] صفت است
براى [السّالبة الجزئيّة] و كلمه [عن] بمعناى [على] بوده و