و مقصود از [اصله] اصل مختصر يعنى مفتاح يا قسم ثالث از آن مىباشد
و ضمير در [انّه] به [اللّه تعالى] راجعست و كلمه [حسبى] به معناى [محسبى] و
[كافى] مىباشد.
و جمله [نعم الوكيل] يا عطف است بجمله [و هو حسبى] و اسم مخصوص
محذوف است و يا معطوف است به [حسبى] بنابراين تقدير كلام [و هو نعم الوكيل]
مىشود و اسم مخصوص ضميرى است كه متقدّم شده يعنى [هو] چنانچه صاحب مفتاح و ديگران
در مثال زيد نعم الرّجل بآن تصريح كرده و زيد را اسم مخصوص دانسته و گفتهاند
مقدّم شده است.
و بهر تقدير انشاء بر اخبار عطف شده است و خداوند متعال بحقائق اشياء
عالم و دانا است
شرح فارسى:
توضيح
شارح گويد: جمله [نعم الوكيل] يا عطف است بجمله [هو حسبى] كه در
اينصورت اسم مخصوص به مدح در جمله معطوف حذف شده و تقدير [نعم الوكيل اللّه]
مىباشد و بنابر اين احتمال اسم مخصوص بمدح يا مبتدائى است كه جمله قبل آن خبرش
مىباشد و يا خبرش محذوف است و يا خبر است براى مبتداء محذوف.
و يا جمله مزبور معطوفست به [حسبى] و بنابراين احتمال اسم مخصوص
ضميرى استكه طبق تصريح صاحب مفتاح بر [نعم الوكيل] مقدّم شده است.