مسنداليه بود ولى در اين بيت مسنداليه نيست زيرا (الالمعى) رفعش
بنابر اينست كه خبر باشد براى [انّ] در بيت قبلى:
انّ الّذى جمع السماحة و النجدة (البيت).
يعنى: بدرستيكه كسيكه جامع است بخشش و شجاعت و نيكى و پرهيزگارى را و
يا منصوبست تا صفت باشد براى اسم انّ يعنى (الذى) يا مفعول براى اعنى مقدّر است و
بنابر تقدير نصب خبر (انّ) اودى است كه در چند بيت بعد واقع شده و آن بيت عبارتست
از:
اودى فلا تنفع الاشاحة من (البيت).
يعنى: هلاك شدن فضاله پس نفع نمىدهد ترسيدن از امرى را براى كسيكه
قصد دارد كارهاى جديد و تازه انجام دهد.
قوله: و الوصف قد يطلق على نفس التابع الخ: وصف داراى دو معنا است:
1- معناى اسمى و آن عبارتست از نفس وجود صفت.
2- معناى مصدرى و آن عبارتست از فعلى كه متكلّم انجام داده و براى
مسنداليه يا غير آن صفتى را ذكر مىكند و مجرد اينعمل را وصف گويند.
شارح مىگويد: اراده معناى دوّم در اينمقام اولى و سزاوارتر است
بقرينه عبارات بعدى كه تمام بمعناى مصدرى هستند يعنى ابدال و بيان و ذكر النعت له.
قوله: و الا حسن ان يكون بمعنى النعت الخ: يعنى از ضمير در (فلكونه) نعت
بمعناى اسمى و از مرجعش معناى مصدرى اراده شود كه از آن در علم بديع به صنعت
استخدام تعبير مىكنند.