قوله: و ذلك بسبب ايراد الخ: مشاراليه [ذلك] خلل مىباشد.
قوله: اللوازم البعيدة: يعنى لوازمى كه از ملزومات
بعيد هستند.
قوله: المفتقرة الى الوسائط: اين عبارت تفسير است براى
[البعيدة].
قوله: مع خفاء القرائن: مقصود از خفاء قرائن اينست كه
قرائن اگرچه در كلام وجود دارند ولى بر اسلوب بلغاء نمىباشد و حاصل آنكه خلل در
انتقال از معناى لغوى بمعناى مقصود ناشى از دو امر است: يكى كثرت وسائط بين لازم و
ملزوم ديگرى خفاء قرائن، بنابراين اگر قرائن ظاهر باشند مجرد كثرت وسائط سبب براى
خلل مزبور نمىشود چنانچه در مثال [زيد كثير الرماد] كه متكلم از [كثرت رماد] جود
زيد را كه ملزوم با واسطه براى كثرت رماد است اراده نموده خلل وجود ندارد و نيز در
مثال [زيد مهزول الفصيل] كه از [مهزول- الفصيل] جود زيد يعنى ملزوم با واسطهاش
قصد شده هيچگونه خللى وجود ندارد باين معنا كه مخاطب و سامع از كثرت رماد بكثرت
طبخ و از كثرت طبخ به كثرت اياب و ذهاب و از كثرت رفت و آمد به جود زيد منتقل
مىگردد چنانچه در مثال دوّم از مهزول الفصيل (يعنى ناقهاش لاغر است) باين منتقل
مىشود كه شير حيوان زياد دوشيده مىشود و از آن بكثرت واردين و از كثرت واردين
بصفت جود و كرم زيد انتقال حاصل مىگردد.