responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تشریح المطالب؛ شرح فارسی بر مکاسب نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 673

پس از آن مرحوم مصنّف مى‌فرمايند:

و امّا آنچه مرحوم سبزوارى در كفايه بيان داشت و فرمود:

اخبار منع با رواياتى كه در ارتباط با فضيلت قرائت قرآن وارد شده تعارض دارند، بايد بگوئيم: فساد اين مقاله در وقتى كه ذيل تفصيل ايشان سخن رانديم معلوم و آشكار مى‌گردد.

شرح مطلوب‌

قوله: و منه يظهر: ضمير در « منه » به شرحى كه در ذيل روايت اوّلى على بن جعفر ذكر شد راجع است.

قوله: مع كونه من لهو الحديث: ضمير در « كونه » به « ما لم يكن منهما» راجع است.

قوله: انّه لا يخلو من اشعار: ضمير در « انّه » به حديث علىّ بن جعفر عود مى‌كند.

قوله: فتأمّل: بعضى از محشّين فرموده‌اند:

شايد اين كلمه اشاره باشد باينكه تعارضى بين روايات دالّه بر حرمت غناء ولو براى مولا باشد و بين اخبار دالّه بر جواز آن در اعراس نمى‌باشد زيرا مورد اين دو دسته از اخبار با يكديگر فرق دارند لذا ممكنست يكى فى حدّ ذاته محكوم بحرمت بوده و ديگرى ذاتا مباح باشد.

متن:

و أمّا الثّاني: و هو الاشتباه في الموضوع فهو ما ظهر من بعض من لا خبرة له من طلبة زماننا تقليدا لمن سبقه من أعياننا: من منع صدق الغناء في المراثي و هو عجيب، فانّه إن أراد أنّ الغناء ممّا يكون لموادّ الألفاظ دخل فيه فهو تكذيب للعرف و الّلغة.

أمّا الّلغة فقد عرفت.

و أمّا العرف فلانّه لا ريب في أنّ من سمع من بعيد صوتا مشتملا على الإطراب المقتضي للرّقص، أو ضرب آلات الّلهو: لا يتأمّل في اطلاق الغناء عليه الى أن يعلم موادّ الألفاظ.

نام کتاب : تشریح المطالب؛ شرح فارسی بر مکاسب نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 673
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست