responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تشریح المطالب؛ شرح فارسی بر مکاسب نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 667

نقل اخبار مقيّد براى اطلاقات‌

از جمله اين اخبار، خبرى است از حميرى بسندى كه مرحوم سبزوارى در كفايه فرموده بعيد نيست بتوان آنرا ملحق باخبار صحاح نمود و بهرتقدير، حميرى بسندش از على بن جعفر، از برادر بزرگوارش عليهما السّلام نقل نموده كه از آنجناب پرسيدم غناء در روز عيد فطر و عيد قربان و در شادى و فرح چه حكمى دارد؟

حضرت فرمودند: مادامى كه با آن عصيان و گناه نشود اشكالى ندارد.

مقصود آنستكه اگر غناء سبب معصيت و يا مقدّمه معاصى مقارن با آن نباشد اشكالى ندارد.

و از جمله اين اخبار، حديثى است در كتاب على بن جعفر از برادر بزرگوارش، وى مى‌فرمايد:

از ايشان پرسيدم آيا غناء در روز عيد فطر و عيد قربان و روز شادى و سرور جايز است؟

حضرت در جواب فرمودند: ماداميكه بواسطه‌اش ازمار حاصل نشود اشكالى ندارد.

على الظّاهر مقصود اينستكه: مادامى كه همراه با آن با مزمار بلعب و لهو مشغول نشوند اشكالى ندارد و ممكنست منظور اين باشد:

اگر غناء بوسيله مزمار صورت نگيرد اشكالى ندارد.

و از جمله اين روايات، روايت ابى بصير است، وى مى‌گويد:

از حضرت ابى عبد اللّه عليه السّلام راجع به كسب زنان آوازه‌خوان و مغنّيه پرسيدم؟

حضرت فرمودند: مغنّياتى كه مورد دخول رجال بآنها واقع مى‌شوند كسبشان حرام بوده ولى آندسته از زنان مغنّيه‌اى كه به عروسى‌ها دعوت مى‌شوند كسبشان حلال است و همين معنا مقصود حقتعالى است در قرآن شريف كه فرموده:

و من النّاس من يشترى لهو الحديث ليضلّ عن سبيل اللّه.

و در روايت ديگر از ابو بصير از مولانا ابى عبد اللّه عليه السّلام اينطور آمده:

حضرت فرمودند: اجرتى كه زن مغنّيه دريافت كرده و او را براى زفاف در

نام کتاب : تشریح المطالب؛ شرح فارسی بر مکاسب نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 667
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست