فقهاء و اهل لغت در تفسيرش مختلف و مضطرب مىباشد.
نقل كلمات اهل لغت و فقهاء در تفسير و توضيح غناء
از مصباح المنير نقل شده كه مىگويد:
غناء عبارتست از صوت.
و از ديگرى حكايت شده كه گفته:
غناء عبارتست از كشيدن صدا.
و از نهايه نقل شده كه وى از شافعى حكايت كرده كه او گفته:
غناء عبارتست از تحسين صوت و ترقيق و ظريف اداء كردن.
و نيز از نهايه آمده است كه گفته:
هركسيكه صدايش را بلند كند، پس نزد عرب به صدايش غناء گويند.
مرحوم مصنّف مىفرمايند:
هيچيك از اين مفاهيم حرام نبوده و غناء بر آنها صادق نيست لذا كلّ اين تفاسير و تعاريف اشارهاند بيك مفهوم و معنائى كه از نظر عرف معيّن و مشخّص است.
و بهترين تعاريف، همان تعريف و تفسيرى است كه از صحاح الّلغه نقل شد.
و قريب بآن است آنچه از مشهور فقهاء حكايت شده، ايشان فرمودهاند:
غناء عبارتست از كشيدن صدائى كه مشتمل باشد بر ترجيع طربانگيز.
تعريف طرب
جوهرى در صحاح الّلغة مىگويد:
طرب عبارتست از خفّت و سستى كه بواسطه شدّت حزن يا سرور بر انسان عارض مىگردد.
زمخشرى در اساس الّلغة گفته:
طرب عبارتست از خفّت و سستى كه بواسطه سرور يا همّ و غم بانسان دست